Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 14.6.2025

Työpaikkojen alkoholitestit

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Työpaikkojen alkoholitestit

Uutisviikon aihe on tällä kertaa työpaikkojen alkoholitestit.

Joillakin työpaikoilla on alettu testata työntekijöiden vapaa-ajan alkoholinkäyttöä.

Testi on ollut monille työntekijöille yllätys. Vapaa-ajan alkoholinkäytön testaaminen huolestuttaa työntekijäjärjestöjä.

Kerromme nyt lisää työntekijöiden alkoholitestauksesta.

Seitsemän vrinäyteputkea telineessä.

Avaa kuvien katselu

PEth-testi tehdään verinäytteestä. Kuva: Heikki Rönty / Yle

PEth-testi

Työterveystarkastuksissa on otettu käyttöön PEth-testi. Tutkimus tehdään verinäytteestä.

PEth-testi kertoo, onko ihminen käyttänyt paljon alkoholia edellisten viikkojen aikana.

Runsas ja pitkä alkoholin käyttö voi näkyä testissä jopa 4 viikkoa myöhemmin.

Testejä on tehty esimerkiksi rakennusalalla ja kuljetusalalla. Testejä on tehty myös toimistotyössä.

Työntekijäjärjestöt

Alkoholitestaus on yllättänyt ihmiset. Ihminen on mennyt työpaikan terveystarkastukseen, mutta hän ei ole tiennyt, että verinäytteestä tutkitaan myös alkoholin käyttö.

Siksi työntekijäjärjestöt ovat huolestuneet asiasta.

Työntekijäjärjestö SAK:lle on ilmoitettu kymmeniä tapauksia, joissa työntekijä on saanut tietää testistä vasta jälkikäteen.

Asia on selvinnyt, kun työntekijälle on tullut testituloksen takia seuraamuksia.

Ihmisen työ on keskeytetty ja jopa palkanmaksu lopetettu runsaan alkoholin käytön takia.

Myös Auto- ja kuljetusalan työntekijöiden järjestö AKT kertoo, että alkoholitestit ovat johtaneet esimerkiksi ajokieltoon tai lomaan ilman palkkaa tai jopa irtisanomiseen.

Oluttuoppi kädessä.

Avaa kuvien katselu

Runsas alkoholin käyttö voi näkyä testissä jopa 4 viikkoa myöhemmin. Kuva: Mikko Koski / Yle

Perusteet

Firmojen eli työnantajien järjestö EK puolustaa alkoholitestejä.

EK:n asiantuntijalääkäri Auli Rytivaara sanoo, että alkoholitestaus on tärkeä keino ehkäistä tapaturmia.

Testi auttaa tunnistamaan tilanteet, joissa työntekijän terveydentila ei ehkä riitä turvalliseen työskentelyyn.

Esimerkiksi ammattikuljettajien terveydentila pitää tarkastaa säännöllisesti.

Rytivaara sanoo, että alkoholitestejä ei pidä tehdä ihmisille sattumanvaraisesti.

Testien pitää olla osa säännöllistä työterveysseurantaa.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli työpaikkojen alkoholitestit eli PEth-testit.

Suomessa on alettu tutkia työterveystarkastuksissa ihmisten alkoholinkäyttöä vapaa-ajalla.

Testejä on esimerkiksi rakennusalalla ja kuljetusalalla. Peruste on, että testeillä lisätään työturvallisuutta.

Työntekijäjärjestöt ovat huolestuneet tilanteesta, koska asia on uusi ja yllättävä.

Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!