Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 10.6.2025

Alkoholitestaus. Elokapina. Kattohaikarat. Sää.

Alkoholitesti

Aluksi uutinen työelämästä.

Työpaikoilla on alettu seurata työntekijöiden alkoholinkäyttöä uuden testin avulla.

Testi on PEth-testi. Se tehdään työterveydessä työntekijän verinäytteestä.

Testi kertoo, onko työntekijä viime viikkoina juonut alkoholia ja kuinka paljon.

Runsas alkoholinkäyttö voi näkyä testissä vielä 4 viikkoa lopettamisen jälkeen.

Työntekijäjärjestöt SAK ja AKT kertovat, että työntekijä on voinut saada jopa potkut testituloksen takia.

Työntekijöiden alkoholinkäyttöä seurataan uuden testin avulla.

Työoikeuden asiantuntija, professori Seppo Koskinen sanoo, että testi loukkaa työntekijän yksityisyyden suojaa, sillä se ulottuu työntekijän vapaa-ajalle.

Elokapina

Sitten aiheena mielenosoitus.

Ympäristöliike Elokapina jatkaa tänään mielenosoituksia Helsingissä.

Mielenosoitukset alkoivat eilen, ja niiden on tarkoitus jatkua vielä huomennakin.

Eilen Elokapina tukki liikenteen useassa eri paikassa Helsingissä. Poliisi otti kiinni yli 130 mielenosoittajaa.

Elokapinan mielenosoitukset jatkuvat myös tänään.

Elokapina haluaa kiinnittää huomoita ympäristön tuhoihin ja ilmastonmuutokseen.

Kattohaikarat

Sitten iloisia uutisia lintujen maailmasta.

Kattohaikara saanut poikasia Turussa.

Poikasten määrää ei vielä varmuudella tiedetä, mutta tavallisesti kattohaikara munii 2 tai 3 munaa.

Poikaset syntyivät keinopesään. Haikaravanhemmat hautoivat munia vuorotellen monta viikkoa.

Kattohaikara saanut poikasia Turussa.

Tämä on vasta toinen kerta, kun kattohaikara pesii Suomessa. Edellinen kerta oli Koskella, lähellä Turkua, 10 vuotta sitten.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Huomenna sataa vettä monin paikoin.

Pohjoisessa voi ukkostaa vähän.

Lämpötila on lähellä 15 astetta. Sateen alla on kylmempää.