Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 3.6.2025

Pankkihuijaukset. Hautalöydöt. Kaarle Kustaa. Sää.

Pankkihuijaukset

Ensin uutinen rikoksista.

Rikolliset keksivät uusia tapoja saada rahaa ihmisten pankkitileiltä.

Rikolliset esimerkiksi pyytävät ihmisten pankkitunnuksia puhelimessa tai sähköpostilla. Rikollinen ehkä väittää, että ihmisen pankkitilillä on joku ongelma. Rikollinen voi esiintyä pankin työntekijänä tai poliisina.

Viime vuonna rikolliset saivat suomalaisten pankkitileiltä yli 60 miljoonaa euroa.

Rikolliset keksivät uusia tapoja saada rahaa ihmisten pankkitileiltä.

Viranomainen vaatii pankeilta enemmän toimia, jotta rikoksia tapahtuu jatkossa vähemmän kuin nyt.

Hautalöydöt

Seuraavaksi aiheena on vanha hautausmaa.

Turussa Maarian kirkosta on löytynyt vanhoja hautoja. Kirkossa on ehkä 200 hautaa.

Maarian kirkkoon haudattiin ihmisiä ehkä 1800-luvun alussa. Jotkut haudat ovat paljon vanhempia. Maarian kirkko rakennettiin 1300-luvulla.

Hautalöytö yllätti arkeologit. Haudat antavat uutta tietoa siitä, miten ihmiset elivät kauan aikaa sitten.

Turussa Maarian kirkosta on löytynyt vanhoja hautoja. Haudat löytyivät, kun kirkossa tehtiin remonttia.

Kaarle Kustaa

Seuraavaksi uutinen Ruotsin kuninkaasta.

Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa ja kuningatar Silvia kävivät maanantaina Suomessa.

He osallistuivat ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen juhlatilaisuuteen Espoossa.

Kaarle Kustaa ja Silvia myös tapasivat tasavallan presidentti Alexander Stubbin ja rouva Susanne Innes-Stubbin.

Presidentti Stubb ja kuningas Kaarle Kustaa sanoivat, että Suomella ja Ruotsilla on läheinen suhde.

Sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona päivä on poutainen ja suuressa osassa maata aurinkoinen. Lämpötila nousee etelässä noin 20 asteeseen. Myös pohjoisessa lämpötila on yli 15 astetta.