Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 27.5.2025

Merz Suomessa. Varastelu. Taina Elg. Sää.

Ensimmäisessä uutisessa ei ole tekstejä, Selkouutiset pahoittelee!

Merz Suomessa

Ensin politiikkaa.

Saksan liittokansleri Friedrich Merz kävi Suomessa. Maanantaina Merz tapasi Pohjoismaiden pääministereitä, jotka olivat myös Suomessa.

Tänään tiistaina Merz tapasi pääministeri Petteri Orpon Turussa.

Pääministeri Orpo sanoi, että Saksa on Suomelle tärkeä kumppani. Liittokansleri Merz puhui tiedotustilaisuudessa Itämeren maiden turvallisuudesta. Merz sanoi, että Suomi varautuu hyvin kriiseihin. Merzin mielestä Saksa voi oppia tästä Suomelta.

Saksan liittokansleri Friedrich Merz kävi Suomessa. Merz muun muassa tapasi presidentti Alexander Stubbin Naantalissa.

Varastelu kaupoista

Nyt aiheena on varastelu kaupoista.

Varastelu on ongelma kaupoille eri puolilla Suomea. Jotkut ihmiset vievät tavaroita kaupasta jopa monta kertaa päivässä. Esimerkiksi Itä-Suomessa 1 ihminen on jäänyt kiinni varastelusta tänä vuonna jo 34 kertaa.

Tässä kuvassa myymälävaras vie olutta kaupasta.

Varastelu on ongelma kaupoille eri puolilla Suomea.

Päällikkö Marko Rytkönen Juankosken ja Kaavin S-Marketeista:

-Saattaa olla useampi kerta päivässä. Paras päivä 4-5 kertaa joku kävi päivän aikana hakemassa tavaraa. Sitten on välillä aina pieniä taukoja. Sitten jatkuu taas uudestaan.

Taina Elg kuollut

Seuraavan uutisen aihe on Taina Elg.

Suomalainen näyttelijä ja balettitanssija Taina Elg on kuollut. Hän oli 95-vuotias.

Taina Elg teki uran USA:ssa. Hän näytteli Hollywoodissa. Elg näytteli esimerkiksi 1950-luvulla musikaalissa Tytöt. Taina Elg sai roolista Golden Globe -palkinnon.

Suomalainen näyttelijä ja balettitanssija Taina Elg on kuollut. Hän näytteli teatterissa, elokuvissa ja televisiossa 1990-luvulle asti.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna keskiviikkona pohjoisessa sataa vähän vettä. Muualla maassa on enimmäkseen poutaa. Lämpötila on 10 ja 21 asteen välillä. Sää on melko tuulinen.