Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 23.5.2025

Koulupuukotus oikeudessa. Ruokalähetit. Selkokieli. Sää.

Koulupuukotus oikeudessa

Aluksi uutinen Pirkkalan puukotuksesta.

Pirkkalan koulupuukotuksesta epäilty poika on vangittu.

Pirkanmaan käräjäoikeus päätti vangitsemisesta tänään.

16-vuotiasta poikaa epäillään 3:sta murhan yrityksestä.

Puukotus tapahtui tiistaina Vähäjärven koulussa, Pirkkalassa. Puukotuksessa loukkaantui 3 tyttöä.

Pirkkalan koulupuukotuksesta epäilty poika on vangittu.

Poliisi on keskustellut pojan kanssa tapahtumista. Poliisi kertoo, että poika ei tuntenut uhreja.

Ruokalähetit

Sitten asiaa ruokalähettien työstä.

Oikeus on tehnyt tärkeän päätöksen ruokalähetin asemasta.

Korkein hallinto-oikeus on päättänyt, että ruokalähetti on firman työntekijä. Oikeuden päätös koskee ruokaa kuljettavaa Wolt-firmaa.

Oikeuden päätös tarkoittaa, että lähettien tilanne paranee. Heitä koskevat pian lait, jotka liittyvät lomaan, työsopimukseen ja työn turvallisuuteen.

Lähetit voivat kuitenkin itse päättää, milloin ja miten paljon he tekevät töitä.

Oikeus on tehnyt tärkeän päätöksen ruokalähetin asemasta.

Selkokieli

Lopuksi asiaa selkokielestä.

Selkokieltä tarvitaan Suomessa enemmän kuin ennen.

Selkokieltä tarvitsee yli 800 000 ihmistä. Tämä selviää uudesta arviosta.

Selkokielen tarve on kasvanut jo monta vuotta.

Esimerkiksi moni yli 65-vuotias tarvitsee selkokieltä. Selkokieli auttaa myös maahanmuuttajia.

Selkokieltä tarvitaan Suomessa yhä enemmän.

Selkokielen rakenne ja sanat ovat helppoja ymmärtää.

Sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina sää vaihtelee.

Aamulla pohjoisessa ja idässä voi sataa.

Päivällä on poutaista. Päivä on pilvinen.

Lämpötila on yli 15 astetta.

Etelässä voi illalla sataa paljon.