Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 14.5.2025

Lasten hyvinvointi. Maahanmuutto. Ylioppilaskone. KAJ euroviisufinaaliin. Sää.

Suomi putosi Unicefin vertailussa

Aluksi lapsista Suomessa.

Lapset ja nuoret voivat huonommin kuin ennen.

Suomen sijoitus romahti vertailussa, joka koski rikkaiden maiden lasten hyvinvointia.

Unicefin vertailussa vuonna 2020 Suomi oli 5:s - nyt 17:s. Unicef on Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n lastenrahasto.

Tulosta huononsivat varsinkin nuorten itsemurhat. Ongelmia ovat myös lasten ylipaino ja oppimistulokset.

Parhaita maita lasten hyvinvoinnissa ovat Alankomaat, Tanska ja Ranska. Suomi laski vertailussa sijalle 17.

Huonoimpia ovat Turkki ja Chile.

Maahanmuuttopolitiikka on kiristynyt

Sitten maahanmuutosta.

Suomen hallitus on 2 vuoden aikana kiristänyt politiikkaa maahanmuutosta. Muutokset ovat poikkeuksellisen suuria.

Esimerkiksi turvapaikkoja myönnetään vähemmän ja perheiden yhdistäminen on vaikeampaa. Suomesta käännytetään takaisin nopeammin kuin ennen.

Vastaanottorahat pienenevät, ja kotihoidontukeen tulee maahanmuuttajille rajoituksia.

Hallitus on kiristänyt politiikkaa maahanmuutosta.

Vielä ei tiedetä, kuinka se vaikuttaa maahanmuuttoon. Esimerkiksi työn takia Suomeen tullaan vähemmän, koska taloustilanne on huono.

Myös turvapaikkahakemuksia tulee vähemmän.

Ylioppilaskone on taas käytössä

Nyt opiskelusta.

Kevään ylioppilaiden nimet on julkaistu.

Ne ovat ylioppilaskoneessa osoitteessa yle.fi.

Magdaléna Felcmanová opiskeli lukiossa Lapissa. Hän valmistui Rovaniemen Lyseonpuiston lukion kansainväliseltä linjalta.

Felcmanová muutti Tšekistä Rovaniemelle jääkiekon ja opintojen takia. Nyt hän on Rovaniemen Kiekon profiilipelaaja.

Felcmanová on voittanut 2 kultaa nuorten maailmanmestaruuskisoissa Tšekin joukkueessa.

Ylioppilaskone on siis osoitteessa yle.fi. Myöhemmin julkaistaan ammattiin valmistuneiden kone.

KAJ eteni euroviisujen finaaliin

Nyt euroviisuista.

Suomalaisyhtye KAJ on päässyt Euroviisujen loppukilpailuun kappaleella Bara bada bastu.

KAJ edustaa lauantain finaalissa Ruotsia.

Suomen edustaja Erika Vikman kisaa huomisen semifinaalissa.

Sää

Huomenna lännessä ja pohjoisessa paistaa aurinko.

Muualla on pilvistä, ja idässä voi myös sataa vähän vettä.

Ylin lämpötila voi olla 15 astetta.