Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 13.5.2025

Työttömyys. Ooppera Ratsumies. Jääkiekon MM-kultajoukkue. Sää.

Työttömyys on pahentunut

Aluksi Suomen työttömyydestä.

Työttömyys on 2 vuodessa pahentunut.

Suomessa on nyt yli 60 000 työtöntä enemmän kuin vuonna 2023. Avoimia työpaikkoja on vain puolet 2 vuoden takaisesta.

Yhteen työpaikkaan voi olla monta sataa hakijaa.

Helsinkiläismies haki noin 100 työpaikkaan vuoden aikana. Tänä keväänä hän sai töitä ja aloitti kesätyön tässä kuussa.

Hän sanoi, että vuoden työnhaku tuntui pitkältä ajalta.

Työttömyys on 2 vuodessa pahentunut.

Suomessa odotetaan, että työllisyys ehkä paranee. Siihen vaikuttavat korkojen lasku, inflaation eli hintojen lasku sekä palkkojen nousu.

Ooppera Ratsumies

Sitten suomalaista oopperaa.

Säveltäjä Aulis Sallinen viettää 90-vuotisjuhlia.

Sallisen ooppera Ratsumies esitetään ensimmäistä kertaa Suomen Kansallisoopperassa.

Ratsumiehen ensi-ilta oli 50 vuotta sitten Savonlinnan Oopperajuhlilla.

Ratsumies on nyt yhtä ajankohtainen kuin kylmän sodan aikana. Silloin olivat vastakkain 2 suurvaltaa eli Yhdysvallat ja Neuvostoliitto sekä niiden liittolaiset.

Ratsumiehen on nyt ohjannut Jussi Nikkilä. Ooppera kertoo tulevaisuudesta, jossa nykyajan uhkakuvat ovat totta. Suomi on oopperassa suurvaltojen välissä ei-kenenkään-maata.

- Oopperapartituuri on yleensä on niin kuin kaleidoskooppi, joka voidaan panna kuvastamaan hyvin paljon erilaisia asioita.

Jääkiekon MM-kultajoukkue

Lopuksi urheilua ja nostalgiaa.

Suomi voitti miesten jääkiekon maailmanmestaruuden 30 vuotta sitten.

Se oli Suomen ensimmäinen kiekon MM-kulta. Suomi voitti loppuottelussa Tukholmassa Ruotsin 4–1.

Ensimmäinen kulta oli suomalaisille tärkeä tapahtuma, jota muistellaan edelleen.

Vuoden 1995 kultajoukkue on kokoontunut 10 vuoden välein. Joukkue tapasi jälleen eilisiltana Tukholmassa.

- Yleensä se kun tultiin Suomeen, niin ei me tajuttukaan, kuinka iso juttu se oli ja se hulabaloo kesti koko kesän.

Eilen Ruotsi voitti Suomen 2 - 1.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna sataa vettä vaihtelevasti. Vettä voi sataa paljon kerralla.

Etelässä on noin 10 lämpöastetta, pohjoisessa on 5 - 11.

Tuuli on puuskaista.