Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 9.5.2025

Uusi Paavi. 80 vuotta toisesta maailmansodasta. Metsuripula. Sää.

Leo XIV on uusi paavi

Aluksi aiheena on uusi paavi.

Katolinen kirkko on saanut uuden johtajan. Uusi paavi on amerikkalainen Robert Francis Prevost.

Paavina hän käyttää nimeä Leo XIV. Paavi Leo on 69-vuotias ja ensimmäinen paavi USA:sta.

Katolisen kirkon kardinaalien kokous sai uuden paavin valittua jo toisena kokouspäivänä.

Paavi Leo puhui illalla ensimmäistä kertaa Vatikaanin Pietarinkirkon parvekkeella.

Hän korosti puheessa yhteistyön tärkeyttä.

Uutta paavia tervehti Pietarinaukiolla valtava määrä ihmisiä.

80 vuotta toisesta maailmansodasta

Sitten historiaa.

Toisen maailmansodan päättymisestä on kulunut 80 vuotta.

Natsi-Saksa antautui liittoutuneiden joukoille toukokuun 8. päivä 1945.

Sota oli kestänyt 6 vuotta ja siinä kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä.

Toisen maailmansodan päättymisestä on kulunut 80 vuotta.

Lännessä muistettiin sotaa eilen.

Venäjällä juhlittiin tänään. Presidentti Vladimir Putinin kanssa Voitonpäivän sotilasparaatia katsoi esimerkiksi Kiinan johtaja Xi Jinping.

Sotilasparaatiin Punaisella torilla osallistui sotilaita myös muista maista, esimerkiksi Kiinasta.

Metsuripula

Sitten kerromme metsätöistä.

Suomen metsiin tarvitaan lähivuosina satoja uusia työntekijöitä.

Metsämiesten säätiön selvitys kertoo, että nykyiset metsurit ovat tulossa eläkeikään.

Sen takia Suomen kannattaa aloittaa ripeästi maahanmuuttajien kouluttaminen metsätöihin.

Ammattitaitoista työvoimaa tarvitaan metsänhoitotyöhön, puunkorjuuseen ja puutavaran kuljetukseen.

Suomen metsiin tarvitaan lähivuosina satoja uusia työntekijöitä.

Keski-Suomessa Saarijärvellä on jo aloitettu maahanmuuttajien koulutus metsätöihin.

Tässä ukrainalaisopiskelijat raivaavat taimikkoa raivaussahoilla.

Näin Vadym Klymenko:

- Minä haluan työskennellä metsässä ja jatkaa töitä Suomessa.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Sää on huomenna laajalti poutainen. Paikoin aurinkokin näyttäytyy.

Maan lounaisosassa voi sataa vähän vettä.

Sää lämpenee hieman.