Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 7.5.2025

Intia - Pakistan. Datakeskus. Yliopistolakko. Saimaa. Sääennuste.

Intian ja Pakistanin suhteet

Aluksi uutinen ulkomailta.

Intia on tehnyt yöllä ohjusiskuja Pakistaniin.

Intia iski 9 kohteeseen Pakistanissa tai Pakistanin hallinta-alueilla Kashmirissa. Intia sanoo, että se iski terroristikohteisiin.

Pakistan sanoo, että se on ampunut alas intialaisia hävittäjiä.
Sotilaslähteet sanovat, että Pakistan on myös ampunut tykeillä rajan yli.

Intia on tehnyt yöllä ohjusiskuja Pakistaniin.

Intian ja Pakistanin suhteet ovat kiristyneet. Syy on terrori-isku Kashmirissa noin 2 viikkoa sitten.

TikTokin datakeskus

Nyt uutinen kotimaasta.

Sosiaalisen median palvelu TikTok rakentaa datakeskuksen Suomeen.

Datakeskus tulee tälle paikalle Kouvolaan, Kaakkois-Suomeen.

Datakeskuksen rakentaa suomalainen firma Hyperco.

Rakentaminen tuo useita satoja työpaikkoja.

Myös datakeskuksen toiminta työllistää ehkä satoja ihmisiä.

Somepalvelu TikTok rakentaa datakeskuksen Kouvolaan.

Kouvolan kaupunki on iloinen asiasta.

Yliopistolakko

Nyt lakkouutinen.

Tampereen yliopistossa on tänään lakko.

Lakon takia luennot ja tentit on peruttu.

Lakon syy on riita palkoista ja opetustuntien ylärajasta.

Tampereen yliopistossa on tänään lakko.

Yliopistolakot ovat harvinaisia.

Edellisen kerran Suomessa oli yliopistolakko 7 vuotta sitten.
Silloin yliopistolakko oli Helsingin yliopistossa.

Saimaan vedenpinta

Lopuksi luontouutinen.

Saimaan vedenpinta on laskenut matalalle.

Saimaa on Suomen suurin järvi.

Yhtä alhaalla Saimaan vedenpinta on ollut viimeksi 14 vuotta sitten.

Matala vesi haittaa laitureita ja veneitä.
Veneilijöiden pitää myös varoa matalia kohtia tutuilla reiteillä.

Saimaan vedenpinta on laskenut matalalle.

Jos ei tule paljon sateita, vedenpinta pysyy matalana myös kesällä.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina on kylmä päivä.

Melkein koko maassa on pilvistä, mutta ei kuitenkaan sada.

Aurinko paistaa länsirannikolla ja Käsivarren Lapissa.