Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | 5.4.2025

USA:n tullit

Tässä Uutisviikko selkosuomeksi ja Tuukka Lukinmaa.

USA:n presidentti Donald Trump määräsi tällä viikolla isot tullit.

Tullit koskevat tavaroita, jotka tulevat USA:han ulkomailta.

USA:n tulleilla voi olla tosi huono vaikutus maailman talouteen.

Muut maat pohtivat nyt, miten ne vastaavat USA:n tulleihin.

Nyt kerromme USA:n tulleista lisää.

Isot tullit

USA:n presidentti Donald Trump kertoo tulleista. Kuva: Brendan Smialowski / AFP

USA:n presidentti Donald Trump määräsi keskiviikkona isot tullit ulkomaalaisille tavaroille.

Esimerkiksi eurooppalaisille tulli on 20 prosenttia ja Kiinalle 34 prosenttia.

Myös monille muille maille tulee isot tullit.

USA tekee paljon kauppaa muiden maiden kanssa. Siksi USA:n tulleilla on iso vaikutus koko maailmaan.

Mikä on tulli?

Mikä on tulli? Tulli tarkoittaa, että USA perii lisämaksun tavaroista, jotka tulevat USA:han ulkomailta.

Esimerkiksi 100 euron eurooppalaisista kengistä lisämaksu on 20 euroa.

Eurooppalaiset kengät, jotka ennen maksoivat USA:ssa 100 euroa, maksavat tulevaisuudessa ehkä 120 euroa.

Ulkomaalaisten tavaroiden hinnat siis nousevat USA:ssa.

Trumpin tavoite

Trump toivoo, että esimerkiksi autofirmat siirtävät tehtaat USA:han. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Mitä USA:n presidentti Donald Trump tavoittelee tulleilla?

Yksi Trumpin tavoite on, että firmat siirtävät tehtaat USA:han.

Tullit eivät nimittäin koske tavaroita, jotka tehdään USA:ssa.

Jos firmat siirtävät tehtaat USA:han, USA:han tulee lisää työpaikkoja.

Talous kärsii

USA:n presidentin Donald Trumpin tullit ovat paha asia maailman taloudelle.

Kun USA määrää tullit muille maille, muut maat määräävät tullit USA:lle.

Silloin maat tekevät vähemmän kauppaa USA:n kanssa.

Talouden tutkijat sanovat, että kun kauppaa on vähemmän, kaikki köyhtyvät.

Myös monet suomalaiset firmat köyhtyvät.

USA:ssa ulkomaalaisten tavaroiden hinnat nousevat tullien vuoksi.

Se on huono asia amerikkalaisille ihmisille.

Kertaus

Tällä kertaa aiheena olivat USA:n presidentin Donald Trumpin tullit.

Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

USA aikoo määrätä isot tullit tavaroille, jotka tulevat ulkomailta.

USA toivoo, että tullien takia firmat siirtävät tehtaat USA:han.

USA:n tullit ovat huono uutinen Suomen taloudelle ja koko maailman taloudelle.

Tässä kaikki tänään. Tavataan taas, kuulemiin.