Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 31.3.2025

Presidentti Stubb. Maanjäristys. Vaalit. Sää.

Presidentit Stubb ja Trump

Ensin kansainvälistä politiikkaa.

Suomen presidentti Alexander Stubb vieraili USA:ssa. Stubb pelasi lauantaina golfia USA:n presidentin Donald Trumpin kanssa.

Stubb sanoi Trumpille, että Ukrainaan pitää saada tulitauko. Stubb ehdotti, että tulitauko alkaa 20. huhtikuuta.

Suomen presidentti Alexander Stubb vieraili USA:ssa. USA:sta Stubb lensi Lontooseen.

Maanjäristys

Seuraavan uutisen aihe on maanjäristys.

Kaakkois-Aasiassa oli perjantaina iso maanjäristys. Maanjäristys tapahtui Myanmarissa. Maanjäristyksessä kuoli Myanmarissa ehkä useita tuhansia ihmisiä. Maanjäristys tuhosi paljon rakennuksia. Ihmisiä jäi rakennusten raunioihin.

Maa järisi myös Thaimaan pääkaupungissa Bangkokissa. Bangkokissa kuoli ainakin 17 ihmistä.

Kaakkois-Aasiassa oli perjantaina iso maanjäristys. Pelastustyöntekijät etsivät yhä ihmisiä rakennusten raunioista. Punainen risti kerää rahaa, jotta Myanmariin saadaan apua.

Aluevaalit ja kuntavaalit

Sitten asiaa vaaleista.

Aluevaaleihin ja kuntavaaleihin on aikaa 2 viikkoa. Silloin valitaan hyvinvointialueille aluevaltuustot ja kuntiin kunnanvaltuustot.

Aluevaltuustot päättävät esimerkiksi alueen sosiaali- ja terveyspalveluista. Kunnanvaltuustot päättävät esimerkiksi kuntien päivähoidosta ja kouluista.

Uutisviikko selkosuomeksi -ohjelmassa kerrottiin viikonloppuna, miten eduskuntapuolueet haluavat kehittää sote-palveluita ja kouluja.

Ohjelman voi kuunnella ja lukea selkouutisten nettisivuilla.

Aluevaaleissa ja kuntavaaleissa saavat äänestää myös monet ulkomaalaiset, jos he ovat asuneet tarpeeksi kauan Suomessa.

Sää

Vielä sääennuste.

Sää kuivuu ja lämpenee. Huomenna tiistaina paistaa aurinko. Sää on lämmin. Lämpötila on etelässä yli 10 astetta. Pohjoisessa lämpötila on noin 5 astetta.