Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 29.3.2025

Puolueiden teemat aluevaaleissa

Vaaleissa kahden viikon kuluttua valitaan hyvinvointialueille aluevaltuustot ja kuntiin kunnanvaltuustot.

Aluevaltuustot päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista.

Kerromme nyt, millaisia sote-palveluita eduskuntapuolueet haluavat alueille.

Kaikki puolueet esimerkiksi kannattavat omalääkärimallia. Siinä ihmisellä on aina sama lääkäri.

Keskusta, kokoomus ja kristillisdemokraatit

Luminen kyltti Lappeenrannassa Etelä-Karjalan hyvinvointialueella. Kuva: Helena Korpela / Yle

Keskusta ehdottaa terveydenhoitoon yhtä maksukattoa. Palvelut ovat maksuttomia sen jälkeen, kun tietty summa maksuja on tullut täyteen vuodessa. Samassa maksukatossa ovat mukana esimerkiksi lääkkeet, matkakustannukset ja hoitokulut.

Kokoomus sanoo, että sähköisiä palveluita voi käyttää, jos se helpottaa hoitoon pääsyä. Kokoomuksen mielestä yksityiset firmat ja järjestöt voivat olla mukana tuottamassa julkisia sote-palveluita.

Kristillisdemokraatit haluaa paremman Kela-korvauksen palveluihin, joita saa huonosti julkisesta terveydenhuollosta. Näitä ovat esimerkiksi silmälääkärit, gynekologit ja hammashoito.

Liike Nyt, perussuomalaiset ja RKP

Haminan terveyskeskus Kymenlaakson hyvinvointialueella. Kuva: Antro Valo / Yle

Liike Nyt sanoo, että sote-alan irtisanomiset pitää lopettaa. Lisäksi pitää tarjota verohelpotuksia hoitajille, jotka ovat jo eläkkeellä. Näin saadaan heitä takaisin hoitotyöhön.

Perussuomalaiset haluaa etävastaanotot ja terveyskeskusautot parantamaan palveluja. Puolue myös vaatii sote-alalle soveltuvuuskokeita ja kielikokeita.

RKP eli Ruotsalainen kansanpuolue haluaa, että hyvinvointialueen rahat käytetään vakituisiin lääkäreihin. Silloin ei tarvita kalliita vuokralääkäreitä.

SDP, vasemmistoliitto ja vihreät

Ambulansseja Porissa Satakunnan hyvinvointialueella. Kuva: Anna-Mari Vuollet / Yle

SDP:n eli sosialidemokraattien mielestä sote-alan vuokratyöllä pitää olla hintakatto. SDP kannattaa etäpalveluita mutta sanoo, että ihmisten pitää voida soittaa terveyskeskukseen ja päästä vastaanotolle.

Vasemmistoliiton mielestä sote-palvelut voidaan tarjota myös etänä tai liikkuvana palveluna. Hyvinvointialueiden pitää tavoittaa kaikki. Sen takia tarvitaan esimerkiksi viittomakieltä ja selkokieltä.

Vihreät haluaa helpottaa hoitoon pääsyä, jolloin ihmiset eivät tarvitse yksityisiä terveysvakuutuksia. Taide ja kulttuuri ovat tärkeitä mielenterveydelle. Siksi hyvinvointialueen pitää käyttää rahaa myös taiteeseen, vihreät sanoo.

Aluevaalit ovat 13. huhtikuuta. Helsingissä ei pidetä aluevaaleja.

Huomenna kerromme puolueista kuntavaaleissa.