Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 16.3.2025

Kuntavaalit

Suomessa on ensi kuussa kahdet vaalit. Ihmiset äänestävät kuntavaaleissa ja aluevaaleissa samana päivänä, sunnuntaina 13. huhtikuuta.

Molemmissa vaaleissa saavat äänestää myös monet ulkomaalaiset, jotka ovat asuneet Suomessa tarpeeksi kauan.

Uutisviikossa kerroimme eilen aluevaaleista. Tänään kerromme lisää kuntavaaleista.

Kunnanvaltuusto joka kuntaan

Kuntavaalit järjestetään jokaisessa Manner-Suomen kunnassa. Kuva: Hilma Toivonen / Yle

Huhtikuussa järjestetään kuntavaalit. Vaalit järjestetään jokaisessa Manner-Suomen kunnassa. Niitä on melkein 300.

Isoja kuntia kutsutaan myös kaupungeiksi.

Kuntavaaleissa jokaiseen kuntaan valitaan kunnanvaltuusto. Valtuuston jäsenet eli kunnanvaltuutetut päättävät kunnan toiminnasta ja rahoista.

Kunnilla on paljon tehtäviä

Kunnan palveluja ovat esimerkiksi kirjastot. Kuvassa Sotkamon uusi kirjasto. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Kuntavaalit ovat tärkeät, koska me kaikki käytämme kunnan palveluja. Niitä ovat esimerkiksi koulut ja päiväkodit, kirjastot ja liikuntapaikat.

Kunnat myös päättävät kaavoituksesta eli siitä, mihin esimerkiksi talot, kadut ja puistot rakennetaan. Kunnille kuuluvat myös vesihuolto ja joukkoliikenne.

Kuntavaaleissa äänestetään oman kotikunnan ehdokasta. Ehdokkaita asettavat puolueet ja valitsijayhdistykset.

Kunnanvaltuustot valitaan 4 vuodeksi.

Rahaa kuntalaisilta ja valtiolta

Luumäen kunnanvaltuusto oli koolla 9. joulukuuta viime vuoden lopulla. Kuva: Juulia Tillaeus / Yle

Kunnanvaltuusto päättää, mihin kunta käyttää rahaa.

Asukkaat maksavat kunnalle palkasta ja eläkkeestä kunnallisveroa. Valtuusto päättää joka vuosi, kuinka paljon asukkaat maksavat kunnallisveroa.

Kunta saa rahaa myös valtiolta.

Monen kunnan verotulot ovat pienentyneet, koska asukkaita on vähemmän kuin ennen.

Asukasmäärän vähenemisen takia noin 20 prosenttia kunnista valitsee nyt kuntavaaleissa myös vähemmän valtuutettuja kuin ennen.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli tällä kertaa kuntavaalit. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Suomessa järjestetään huhtikuussa kuntavaalit

Kuntavaaleissa valitaan kunnanvaltuustot, jotka päättävät kunnan toiminnasta ja rahankäytöstä.

Me kaikki käytämme kunnan palveluja. Niitä ovat esimerkiksi koulut, kirjastot ja joukkoliikenne.

Kuntavaaleissa saavat äänestää myös monet ulkomaalaiset.

Kuntavaalien kanssa samaan aikaa järjestetään aluevaalit. Niistä kerroimme tarkemmin Uutisviikossa eilen.

Kuulemiin ensi viikkoon.