Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 15.3.2025

Aluevaalit

Suomessa on ensi kuussa kahdet vaalit. Ihmiset äänestävät aluevaaleissa ja kuntavaaleissa samana päivänä, sunnuntaina 13. huhtikuuta.

Molemmissa vaaleissa saavat äänestää myös monet ulkomaalaiset, jotka ovat asuneet Suomessa tarpeeksi kauan.

Uutisviikossa kerromme tänään tarkemmin aluevaaleista. Huomenna kerromme lisää kuntavaaleista.

Aluevaltuusto hyvinvointialueelle

Aluevaaleissa ja kuntavaaleissa äänestetään nyt ensimmäistä kertaa samana päivänä. Kuva: Janne Lindroos / Yle

Huhtikuussa järjestetään aluevaalit. Aluevaalit järjestetään hyvinvointialueilla, joita on Suomessa 21.

Kunnat ja kaupungit kuuluvat hyvinvointialueisiin. Yhteen alueeseen voi kuulua monta kuntaa. Esimerkiksi Lapin hyvinvointialueella on 21 kuntaa.

Aluevaaleissa valitaan aluevaltuustot. Ne päättävät hyvinvointialueen asioista ja rahankäytöstä.

Sote-palvelut ja pelastustoimi

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuuston kokous viime lokakuussa. Kuva: Marja-Liisa Kämppi / Yle

Aluevaalit ovat tärkeät, koska hyvinvointialueella on paljon tehtäviä. Niitä ovat esimerkiksi sosiaalipalvelut ja terveyspalvelut kuten sairaanhoito, terveyskeskukset ja vanhusten hoito.

Hyvinvointialueet päättävät esimerkiksi siitä, miten paljon terveyskeskuksia alueella tarvitaan ja missä ne sijaitsevat.

Alueen tehtävä on myös pelastustoimi eli palokunnat ja ambulanssit.

Hyvinvointialueiden kaikki rahat tulevat valtiolta.

Tänä vuonna valtio antaa alueille yhteensä noin 26 miljardia euroa. Se on melkein 30 prosenttia valtion tämän vuoden budjetista eli talousarviosta.

Helsinki on poikkeus

Ambulanssi Päijät-Hämeen keskussairaalan edessä. Kuva: Juha-Petri Koponen

Aluevaaleissa valitaan jäsenet aluevaltuustoon 4 vuodeksi.

Vaaleissa äänestetään oman alueen ehdokasta. Ehdokkaita asettavat puolueet ja valitsijayhdistykset.

Suomessa on kuitenkin yksi kunta, jossa aluevaaleja ei järjestetä. Helsinki ei kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen. Helsingissä kaikista asioista päättää kaupunginvaltuusto.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli tällä kertaa aluevaalit. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Suomessa järjestetään huhtikuussa aluevaalit.

Aluevaaleissa valitaan aluevaltuustot hyvinvointialueille.

Ne päättävät esimerkiksi oman alueen terveyskeskuksista ja vanhustenhoidosta.

Aluevaaleissa saavat äänestää myös monet ulkomaalaiset.

Huomenna Uutisviikko kertoo kuntavaaleista. Kuulemiin!