Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 14.3.2025

Tulitauko. Oikeudenkäynti. Norovirus. Sää.

Huom! Teknisen ongelman takia videossa ei ole tekstitystä.

Tulitauko

Ensin aiheena Ukrainan tulitauko.

Venäjän presidentti Vladimir Putin puhui torstaina Ukrainan tulitauosta.

USA on ehdottanut, että Ukrainan sotaan tulee 30 päivän tulitauko.

Ukraina on hyväksynyt tulitauon. Venäjä ei ole kertonut, mitä se ajattelee.

Torstaina Venäjän presidentti Vladimir Putin puhui ensimmäisen kerran tulitauosta.

Hän sanoi, että pelkkä tulitauko ei riitä, vaan täytyy tulla oikea rauha.

Putinilla on kuitenkin paljon ehtoja rauhalle.

Putin haluaa määrätä Ukrainaa, vaikka Ukraina on itsenäinen valtio.

Hän haluaa sanoa, mitä Ukraina saa tehdä ja ei saa tehdä.

Putin haluaa myös, että iso osa Ukrainasta liitetään Venäjään.

Oikeudenkäynti

Sitten aiheena oikeudenkäynti.

Torstaina alkoi Janne Puhakan murhan oikeudenkäynti.

Janne Puhakka oli entinen jääkiekkoilija. Hän oli tunnettu henkilö.

Puhakka kuoli viime syksynä, kun entinen miesystävä tappoi hänet.

Puhakka ja entinen miesystävä olivat eronneet vähän aikaa sitten.

Torstaina alkoi Joona Puhakan murhan oikeudenkäynti.

Puhakan entinen miesystävä Rolf Nordmo myöntää, että hän tappoi Puhakan. Hän ampui Puhakkaa haulikolla.

Miesystävä silti kiistää, että suunnitteli asiaa etukäteen.

Norovirus

Sitten aiheena terveys.

Norovirus liikkuu nyt Suomessa. Norovirus voi aiheuttaa ihmiselle pahan vatsataudin.

Esimerkiksi eduskunnassa on tosi paljon vatsatautia. Taudin syy on ehkä norovirus.

Suomessa on taas paljon norovirusta. Se on normaali asia kevättalvella.

Noroviruksen oireet voivat olla kuume, ripuli ja oksennus.

Norovirus leviää vähemmän, jos ihmiset pesevät kädet tarpeeksi usein.

Sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina maan etelä- ja keskiosassa on vähän plus-asteita.

Pohjoisessa on pakkanen. Maan keskiosassa sataa lunta.

Korjaus 14.3. kello 17.08: Selkouutisten videossa on nimivirhe Oikeudenkäynti-uutisessa. Henkilön oikea nimi on Janne Puhakka, ei Joona Puhakka.