Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 12.3.2025

Ukraina. Omalääkäri. Työmarkkinat. Torstain sää.

Ukraina

Aluksi uutinen Ukrainasta.

USA ehdottaa Ukrainan sotaan tulitaukoa.

USA:n ja Ukrainan edustajat tapasivat tiistaina Dubaissa.

USA:ta edusti ulkoministeri Marco Rubio.

USA ehdottaa Ukrainan sotaan 30 päivän tulitaukoa.

Ukraina sanoo, että se hyväksyy tulitauon, jos myös Venäjä hyväksyy sen.

Ukraina kuitenkin epäilee, että Venäjä ei noudata tulitaukoa.

Venäjä teki eilen ilmahyökkäyksen Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Venäjä iski Kiovaan, vaikka Ukraina lupasi suostua tulitaukoon.

Omalääkäri

Nyt uutinen omalääkäritoiminnasta.

Geriatri eli vanhuslääkäri Minna Hulkko hoitaa potilasta.

Vanhuksien omalääkäristä on saatu hyviä kokemuksia Etelä-Savossa.

Omalääkäritoiminta on ollut siellä käytössä noin puoli vuotta.

Esimerkiksi ambulanssikyydit öisin ovat vähentyneet. Myös päivystyskäynnit ovat vähentyneet.

Geriatri Minna Hulkko kertoo, että potilaiden kanssa on sovittu ennalta, miten erilaisissa tilanteissa toimitaan.

Se on vähentänyt tarvetta lähteä päivystykseen.

Vanhuksien omalääkäristä on saatu hyviä kokemuksia Etelä-Savossa.

Omalääkäritoiminta on tarkoitus ottaa käyttöön koko Suomessa lähivuosina.

Asiaa hidastaa kuitenkin lääkäripula.

Kunta- ja hyvinvointiala

Lopuksi työmarkkinauutinen.

Kunta- ja hyvinvointialan työehtoneuvottelut alkoivat tiistaina.

Neuvottelut koskevat noin puolta miljoonaa ihmistä.

Neuvottelut koskevat esimerkiksi opettajia, hoitajia ja lähihoitajia.

Kunta- ja hyvinvointialan työehtoneuvottelut ovat alkaneet.

Työnantajat ja työntekijät arvioivat, että neuvottelut ovat vaikeat.

Neuvoteltavaa on paljon. Vaikein kysymys on palkankorotukset.

Lisäksi pitää sopia työehdoista ja palkkaohjelman jatkosta.

Palkkaohjelma nostaa palkkoja lisäprosentilla, jos palkkaohjelman jatkosta syntyy sopu.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Etelässä sataa paljon lunta torstaina aamulla.

Päivällä sataa enää vähän.

Pohjoisessa on poutaa, eli ei sada.

Lämpötila on pakkasella. Aivan etelässä on vähän plusasteita.