Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 9.3.2025

Puoluekannatus kuntavaaleissa ja aluevaaleissa

Ylen puoluekannatuskysely

Uutisviikon aihe on puoluekannatus kuntavaaleissa ja aluevaaleissa.

Yle on kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat kuntavaaleissa ja aluevaaleissa.

Kuntavaalit ja aluevaalit pidetään huhtikuussa samana päivänä.

Kerromme nyt Ylen kyselyn tuloksista.

Kuntavaalien suosituimmat puolueet ovat SDP, kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset. Kuva: Silja Viitala / Yle, Mimmi Nietula / Yle ja Petteri Sopanen / Yle, grafiikka: Eetu Pietarinen / Yle

SDP

Suosituin puolue kuntavaaleissa ja aluevaaleissa on SDP.

SDP:n kuntavaalikannatus on noin 21 prosenttia ja aluevaalikannatus noin 22 prosenttia.

SDP:n suosio on noussut edellisistä kuntavaaleista.

SDP on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa.

Kokoomus

Toiseksi suosituin puolue kuntavaaleissa ja aluevaaleissa on kokoomus.

Kokoomuksen kannatus on molemmissa vaaleissa melkein 20 prosenttia. Kokoomuksen suosio on laskenut hieman edellisistä kuntavaaleista.

Kokoomus on hallituspuolue ja myös pääministeri Petteri Orpo on kokoomuksesta.

Kannatuskyselyn on tehnyt Ylelle tutkimusfirma Taloustutkimus.

Tutkimusjohtaja Tuomo Turja sanoo, että epävarmat äänestäjät miettivät tarkemmin kuin ennen, mitä puoluetta he äänestävät.

Siksi SDP ja Kokoomus menettävät ääniä pienpuolueille ja pienille ryhmille.

Keskusta

Kolmanneksi suosituin puolue kuntavaaleissa ja aluevaaleissa on Keskusta.

Keskustan kuntavaalikannatus yli 15 prosenttia ja aluevaalikannatus yli 19 prosenttia.

Keskusta on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa.

Keskustan kannatus on kasvanut hieman edellisistä kuntavaaleista.

Tutkimusjohtaja Tuomo Turja sanoo, että keskustan kannattajaksi on siirtynyt varsinkin kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattajia.

Perussuomalaiset

Neljänneksi suosituin puolue kuntavaaleissa ja aluevaaleissa on perussuomalaiset. Perussuomalaiset on hallituspuolue.

Perussuomalaisten kannatus on nyt kuntavaaleissa vähän alle 13 prosenttia ja aluevaaleissa vähän alle 11 prosenttia.

Perussuomalaisten kannatus on laskenut edellisistä kuntavaaleista.

Pienemmät puolueet

Pienemmistä puolueista sekä vasemmistoliiton että vihreiden kannatus on laskenut hieman.

RKP:n, kristillisdemokraattien, Liike Nytin ja muiden puolueiden kannatus on kasvanut.

Huhtikuun vaaleissa valitaan edustajat sekä kunnanvaltuustoihin että aluevaltuustoihin. Kunnanvaltuustot päättävät kunnan asioista ja aluevaltuustot päättävät hyvinvointialueen asioista. (Kuvassa Pirkanmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston kokous joulukuussa.) Kuva: Jani Aarnio / Yle

Kertaus

Uutisviikon aihe oli tällä kertaa puoluekannatus kunta- ja aluevaaleissa. Molemmat vaalit pidetään samalla kertaa sunnuntaina 13. huhtikuuta.

Tutkimusjohtaja Tuomo Turja arvioi, että kuntavaaleissa ja aluevaaleissa suurimmaksi puolueeksi nousee SDP tai kokoomus. Kolmanneksi tulee ehkä keskusta.

Aluevaaleissa keskusta voi nousta jopa kakkoseksi.

Vaalien ehdokkaisiin voi tutustua Ylen vaalikoneessa Ylen verkkosivuilla.