Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | torstai 6.3.2025

Puolueiden kannatus. Viljat. Hiihdon MM-kisat. Sää.

Puolueiden kannatus

Ensin politiikkaa.

Yle on julkaissut uuden puolueiden kannatuskyselyn. Kysely kertoo, miten ihmiset aikovat äänestää huhtikuun aluevaaleissa ja kuntavaaleissa.

Suosituin puolue on yhä SDP. Oppositiopuolue SDP:n kannatus on vähän laskenut.

Sijalla 2 kyselyssä on kokoomus. Myös hallituspuolue kokoomuksen kannatus on vähän laskenut.

Sijalla 3 kyselyssä on keskusta. Keskusta on oppositiopuolue. Keskustan kannatus on noussut.

Yle on julkaissut uuden puolueiden kannatuskyselyn. Kyselyn kärkisijoilla ovat SDP, kokoomus ja keskusta.

Viljat

Seuraavan uutisen aiheena ovat viljat.

Ilmastonmuutos muuttaa maanviljelyä.

Suomalainen tutkimus kertoo, että Suomessa nykyiset viljat ehkä kasvavat tulevaisuudessa paremmin kuin nyt. Jatkossa myös esimerkiksi maissia ja härkäpapua kannattaa ehkä viljellä Suomessa.

Ilmastonmuutos muuttaa maanviljelyä.

Esimerkiksi Intiassa ja Afrikassa ilmastonmuutos aiheuttaa huonoja muutoksia.

Kun ilmasto muuttuu, riisi, durra ja hirssi kasvavat huonommin kuin nyt. Lähes 50 prosenttia maailman ihmisistä syö paljon riisiä. Siksi ilmastonmuutos on suuri uhka maailman ihmisille.

Ilmastonmuutoksella on myös paljon muita huonoja vaikutuksia.

Hiihdon MM-kisat

Nyt urheilua.

Suomi on saanut hopeamitalin hiihdon MM-kisoissa.

Suomen joukkue hiihti sijalle 2 miesten parisprintissä keskiviikkona. Joukkueessa hiihtivät Risto-Matti Hakola ja Lauri Vuorinen. Kilpailun voitti Norja ja sijalla 3 oli Ruotsi.

Suomi on saanut hiihdon MM-kisoissa nyt 2 mitalia. Lauri Vuorinen oli aikaisemmin 3. sprintissä.

Hiihdon MM-kisat ovat Norjan Trondheimissa. Kilpailut jatkuvat sunnuntaihin saakka.

Sää

Vielä sääennuste.

Aurinko paistaa isossa osassa Suomea. Välillä taivaalla on pilviä. Etelässä on yli 5 astetta lämmintä. Lapissa lämpötila on noin 0 astetta. Lämpötila nousee, koska kevätaurinko lämmittää.