Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 3.3.2025

Sota Ukrainassa. Opiskelu. Laskiainen. Sää.

Sota Ukrainassa

Ensin aiheena sota Ukrainassa.

Euroopan johtajilla oli sunnuntaina kokous Lontoossa.

Kokouksen aihe oli, miten Ukrainaan tulee rauha.

Myös Suomen presidentti Alexander Stubb oli kokouksessa.

Kokouksen jälkeen Ranska ja Britannia tekivät ehdotuksen.

Ne ehdottivat, että Venäjä ja Ukraina pitävät tauon taisteluissa.

Tauon aikana ne eivät taistele merellä tai ilmassa. Maajoukkoja tauko ei aluksi koske.

Euroopan johtajilla oli sunnuntaina Lontoossa Ukraina-kokous.

Euroopan maat sopivat Ukrainan kanssa, että ne alkavat valmistella rauhaa yhdessä.

Osa Euroopan maista sanoo, että ne voivat lähettää sotilaita Ukrainaan sitten, kun sota loppuu.

Sotilaat valvovat, että rauha pysyy.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 3 vuotta sitten.

Opiskelu

Sitten aiheena opiskelu.

Yliopistot haluavat lisää opiskelijoita, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Opiskelijoita, joilla suomi on toinen kieli, halutaan koulutukseen suomen kielellä.

Siksi Jyväskylän yliopisto aloittaa ensi vuonna kokeilun.

Kokeilussa tulee erillinen haku opiskelijoille, joilla suomi on toinen kieli.

Se ehkä houkuttelee lisää opiskelijoita.

Kokeilu koskee esimerkiksi opettajan koulutusta suomeksi.

Yliopisto-koulutukseen suomeksi halutaan lisää opiskelijoita, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Laskiainen

Sitten aiheena laskiainen.

Sunnuntaina oli laskiainen. Laskiainen aloittaa pääsiäisen odotuksen.

Laskiaispullat ovat laskiaisen vanha herkku.

Kauppiaat kertovat, että he myivät laskiaispullia tänä vuonna tosi paljon, monta miljoonaa.

Laskiaispullia myytiin 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina lännessä ja Lapissa paistaa aurinko. Idässä voi sataa lunta.

Pohjoisessa on pikku pakkanen.

Muualla lämpötila on +1:n ja +5 asteen välillä.