Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 22.2.2025

USA, Eurooppa ja sota Ukrainassa

Uutisviikon aiheena on tällä kertaa sota Ukrainassa.

Iso sota Ukrainassa alkoi 3 vuotta sitten.

Silloin Venäjä hyökkäsi täysillä Ukrainaan.

USA on auttanut Ukrainaa sodassa, mutta nyt USA:ssa on uusi presidentti, Donald Trump. Hän ei halua auttaa Ukrainaa.

Nyt kerromme aiheesta lisää.

3 vuotta sotaa

Iso sota Ukrainassa alkoi 3 vuotta sitten, kun Venäjä hyökkäsi.

Venäjä on vallannut paljon alueita Ukrainassa. Tosi paljon ihmisiä on kuollut.

USA:n edellinen presidentti Joe Biden auttoi Ukrainaa paljon, kun Ukraina puolusti itseä.

USA:n uusi presidentti Donald Trump ei halua enää auttaa Ukrainaa.

Siksi Trump haluaa, että sota Ukrainassa loppuu nopeasti.

Voittaako Venäjä sodan?

Venäjän presidentti Vladimir Putin haluaa vallata Ukrainan.

Siksi hän on aloittanut ison sodan Ukrainassa.

USA:n presidentti Trump ja Venäjän presidentti Putin keskustelivat vähän aikaa sitten puhelimessa Ukrainan sodasta.

He tapaavat pian.

Eurooppa pelkää, että Trump ei ehkä välitä, mitä Ukrainalle tapahtuu.

Ukraina voi ehkä menettää paljon alueita.

Jos sotaan tulee tauko, Venäjä voi ehkä hyökätä myöhemmin uudelleen.

Silloin Venäjä voi ajatella, että se on sodan voittaja.

Voi olla, että Venäjä haluaa sen jälkeen hyökätä johonkin uuteen maahan Euroopassa.

Se aiheuttaa huolta Venäjän naapurimaissa, esimerkiksi Suomessa.

Iso huoli Euroopassa

Euroopassa on iso huoli USA:n presidentti Donald Trumpin takia.

Historiassa USA:n armeija on puolustanut Eurooppaa. Siksi Euroopan isoilla mailla on heikot armeijat.

Presidentti Trumpin mielestä on tyhmä asia, että USA puolustaa Eurooppaa ja käyttää siihen rahaa.

Trump ei halua, että USA puolustaa Eurooppaa enää tulevaisuudessa.

Eurooppalaiset pohtivat nyt paljon, mitä tehdä.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli tällä kertaa USA, Eurooppa ja sota Ukrainassa.

Eurooppa pelkää, että Venäjä voittaa sodan Ukrainassa.

Syy on se, että USA:n presidentti Donald Trump ei halua auttaa Ukrainaa.

Jos Venäjä voittaa, Euroopan ja Suomen turvallisuus on ehkä huonompi.