Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 10.2.2025

Lakot. Kesätyöt. Yrjö Kukkapuro. Sää.

Lakot

Aluksi lakkouutinen.

Lakot teknologiateollisuudessa ja kemianteollisuudessa jatkuvat tänään.

Lakko kestää tällä kertaa 5 päivää. Se koskee yli sataa toimipaikkaa ja noin 8000 työntekijää.

Teollisuuden työntekijät lakkoilevat, koska neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta ovat jumissa.

Työntekijöiden järjestö Teollisuusliitto hylkäsi eilen valtakunnansovittelijan sovintehdotuksen. Teollisuusliitto sanoi, että ehdotuksessa palkankorotukset olivat liian pienet.

Kesätyöt

Sitten aiheena ovat kesätyöt.

Monet työnantajat etsivät nyt työntekijöitä kesäksi. Vilkkain hakuaika on tammikuusta maaliskuuhun.

Sopivan työntekijän löytäminen voi olla hankalaa, kun hakijoita on paljon.

Valtaosa työnantajista pyytää hakijoilta hakemuskirjettä ja cv:tä eli ansioluetteloa.

Jotkut työnantajat ovat laatineet oman hakulomakkeen. Niiden perusteella hakijoita sitten valitaan haastatteluun.

Muitakin keinoja on.

Esimerkiksi Nurmijärvellä kesätyöntekijät kirjastoon tai muihin kunnan tehtäviin valitaan arpomalla.

Monet työnantajat etsivät nyt kesätyöntekijöitä.

Näyttää siltä, että työpaikkoja on tänä kesänä vähän enemmän kuin viime kesänä.

Yrjö Kukkapuro

Vielä suru-uutinen.

Muotoilija ja sisustusarkkitehti Yrjö Kukkapuro on kuollut.

Kukkapuro oli yksi Suomen tunnetuimmista muotoilijoista. Hänet tunnettiin erityisesti tuoleista, joissa on mukava istua. Läpimurto tapahtui 1960-luvulla tällä Karuselli-tuolilla.

Kukkapuro sai useita palkintoja kuten esimerkiksi Valtion taideteollisuuspalkinnon ja Pro Finlandia -mitalin.

Muotoilija Yrjö Kukkapuro kuoli 91 vuoden iässä.

Tiistain sää

Sääennuste.

Huomenna on poutaa, eli ei sada.

Lämmin tuuli puhaltaa pohjoisessa. Lämpötila on jopa +5 astetta.

Etelässä on pikkupakkasta.