Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko | 5.2.2025

Kouluampuminen. Eduskunta. Isät. Oikaisu. Sää.

Kouluampuminen

Ensin aiheena Ruotsi.

Ruotsissa oli tiistaina koulu-ampuminen.

Poliisi epäilee, että 35-vuotias mies ampui ihmisiä aikuisten oppilaitoksessa.

Ampumisessa kuoli ainakin 11 ihmistä.

Mies ampui myös itsensä ja kuoli.

Ampuminen tapahtui Örebron kaupungissa. Örebro on 200 kilometriä Tukholmasta länteen.

Ruotsissa oli tiistaina paha koulu-ampuminen.

Poliisi uskoo, että ampuja toimi yksin.

Hänellä ei ole rikollinen menneisyys. Poliisi ei epäile, että ampuminen oli terroristi-teko.

Eduskunta

Sitten aiheena eduskunta.

Perussuomalaisten Jussi Halla-aho jatkaa eduskunnan puhemiehen tehtävässä.

Kansanedustajat äänestivät asiasta tiistaina.

Eduskunnan puhemies on eduskunnan puheenjohtaja.

Hän jakaa puheenvuorot, kun hallitus ja oppositio väittelevät.

Perussuomalaisten Jussi Halla-aho jatkaa eduskunnan puhemiehen tehtävässä.

Monet opposition kansanedustajat eivät ole tyytyväisiä Jussi Halla-ahoon.

He sanovat, että Halla-aho on hallituksen puolella, vaikka puhemiehen pitää olla puolueeton.

Jussi Halla-aho sanoo, että opposition syytös ei ole totta.

Isät

Sitten aiheena isät.

Isät hoitavat lapsia enemmän kuin ennen.

Isät pitävät vanhempainvapaasta jo 20 prosenttia. Se on paljon enemmän kuin ennen.

Isät ja äidit voivat jäädä vanhempainvapaalle, kun perheeseen syntyy lapsi.

Isät hoitavat nykyään pieniä lapsia enemmän kuin ennen.

Oikaisu

Vielä oikaisu.

Selkouutisissa oli maanantaina virhe.

Virhe oli uutisessa, joka koski ruokakauppojen lakkoa.

Uutisessa sanottiin, että ruokakaupoissa alkaa ehkä lakko ensi viikolla.

Oikeasti mahdolliset lakot alkavat viikolla, joka tulee ensi viikon jälkeen.

Sää

Vielä sääennuste.

Torstaina ei sada. Etelässä on plus-asteita.

Muualla maassa on pakkanen.