Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 3.2.2025

Lakko. USA. Influenssa. Sää.

Lakko

Ensin aiheena lakko.

Suomen ruokakaupoissa voi alkaa iso lakko ensi viikolla.

Työntekijät aikovat mennä lakkoon, jos työnantajat eivät maksa enemmän palkkaa.

Työntekijät ja työnantajat neuvottelevat palkasta tällä viikolla.

Ruokakaupoissa alkaa ehkä ensi viikolla iso lakko.

Ruokakaupat eivät silti ole kokonaan kiinni, jos lakko alkaa. Pomot voivat tehdä työt, niin että kaupat ovat auki.

Kaupat voivat silti olla auki vähemmän kuin yleensä. Ruoka ei kuitenkaan lopu.

Jos lakko alkaa, se alkaa ensi maanantaina ja loppuu torstaina.

USA

Sitten aiheena USA.

USA:n presidentti Donald Trump on määrännyt kolmelle maalle isot tullit. Maat ovat Kanada, Meksiko ja Kiina.

Kanadan ja Meksikon firmojen täytyy maksaa 25 prosentin tulli, kun ne myyvät tavaroita USA:han.

Esimerkiksi kun ne myyvät USA:han tavaran, jonka hinta on 100 dollaria, tulli-maksu on 25 dollaria.

Kanada, Meksiko ja Kiina aikovat kostaa USA:lle. Ne määräävät tullit USA:laisille firmoille.

Presidentti Donald Trump aikoo määrätä tullit myös eurooppalaisille ja suomalaisille firmoille.

Se voi olla huono asia Suomen taloudelle.

Kun maat määräävät paljon tulleja, ne tekevät vähemmän kauppaa.

Tutkijat sanovat, että se on huono asia maailman taloudelle.

Influenssa

Sitten aiheena influenssa.

Suomessa on nyt paljon influenssaa. Influenssan tartunnat ovat lisääntyneet viime aikoina.

Ihmiset soittavat paljon terveyskeskuksiin, koska he epäilevät, että heillä on influenssa.

Influenssaa on nyt koko Suomessa.

Vanhojen ja sairaiden ihmisten on hyvä ottaa influenssa-rokote.

Sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina päivällä ei sada paljon.

Illalla lännestä tulee Suomeen lumisade. Koko maassa on tiistaina pakkanen.