Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 2.2.2025

Holokaustin eli juutalaisten kansanmurhan muistopäivä

Viime maanantai oli holokaustin uhrien muistopäivä.

Holokausti tarkoittaa juutalaisten kansanmurhaa Euroopassa 1930- ja 1940-luvulla.

Nyt kerromme aiheesta lisää.

Stubb muistotilaisuudessa

Presidentti Alexander Stubb oli muistotilaisuudessa. Kuva: Wojtek Radwanski / AFP

Auschwitzin keskitysleirissä oli maanantaina muistotilaisuus holokaustin uhreille.

Holokaustissa murhattiin yli 6 miljoonaa juutalaista.

Monet Euroopan maiden johtajat olivat tilaisuudessa, myös Suomen presidentti Alexander Stubb.

Auschwitz on Puolassa. Nykyään se on museo

Auschwitzin keskitysleiri

Auschwitzin keskitysleirin vankeja 1940-luvulla. Kuva: All Over Press

Auschwitzin keskitysleirillä on tosi paha maine.

Siellä saksalaiset murhasivat 1,1 miljoonaa ihmistä toisen maailmansodan aikaan.

Noin miljoona oli juutalaisia, loput esimerkiksi romaneja.

Syy oli sen ajan saksalaisten rasismi. Rasismin takia holokaustissa murhattiin yli 6 miljoonaa juutalaista.

Saksalaiset muistavat

Saksalaiset ovat muistelleet paljon holokaustia eli juutalaisten kansanmurhaa.

Saksalaiset ovat pyytäneet paljon anteeksi ja rakentaneet esimerkiksi holokaustin muistomerkkejä.

Monet ajattelevat, että Saksa tekee oikein, kun se muistelee holokaustia.

Harvat maat haluavat muistella omia pahoja tekoja.

Elon Musk

Maailman rikkain mies Elon Musk. Kuva: Angela Weiss/ AFP

Jotkut ajattelevat, että saksalaiset muistelevat holokaustia eli juutalaisten kansanmurhaa liikaa.

Esimerkiksi maailman rikkain mies Elon Musk sanoi vähän aikaa sitten, että saksalaiset häpeävät liikaa.

Elon Muskin mielestä Saksan pitää olla ylpeä Saksan kulttuurista.

Holokaustin opetus

Professori Antero Holmila. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Suomalainen historian professori Antero Holmila on tutkinut holokaustia.

Yle kysyi Holmilalta, voimmeko oppia jotain holokaustista.

Holmilan mukaan holokaustin tärkein opetus on, että ihan tavalliset, kunnolliset ihmiset voivat tehdä tosi pahoja tekoja.

Kertaus

Tällä kertaa uutisviikon aiheena oli holokaustin muistopäivä. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Maanantaina oli holokaustin muistopäivä.

Holokaustissa saksalaiset murhasivat yli 6 miljoonaa juutalaista.

Holokausti opettaa, että tavalliset ihmiset voivat tehdä kauheita tekoja.