Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 1.2.2025

USA:n lento-onnettomuus

USA:ssa tapahtui keskiviikkona paha lento-onnettomuus.

Onnettomuudessa kuoli 67 ihmistä. Edellinen yhtä paha lento-onnettomuus USA:ssa oli yli 20 vuotta sitten.

Nyt kerromme lisää USA:n lento-onnettomuudesta.

Lentokone ja helikopteri törmäsivät

Lentokone ja helikopteri putosivat jokeen. Kuva: Andrew Harnik / Getty Images

Matkustajalentokone ja sotilashelikopteri törmäsivät USA:n pääkaupungissa Washingtonissa.

Onnettomuus tapahtui keskiviikkona illalla USA:n aikaa Ronald Reagan -lentoaseman lähellä.

Lentokone tuli Kansasin osavaltion Wichitan kaupungista.

Lentokoneessa oli 64 ihmistä. Helikopterissa oli 3 ihmistä. Kaikki kuolivat.

Törmäyksen jälkeen lentokone ja helikopteri putosivat Washingtonin Potomac-jokeen.

Ei suomalaisia kyydissä

Jevgenia Siskova ja Vadim Naumov kuolivat onnettomuudessa. Kuva: IMAGO/Camera 4/ All Over Press

USA:n lento-onnettomuudessa lentokoneen kyydissä oli paljon taitoluistelijoita. He tulivat taitoluisteluleiriltä.

Lentokoneessa oli myös kaksi kuuluisaa venäläistä taitoluistelijaa, Jevgenia Siskova ja Vadim Naumov.

He voittivat taitoluistelun maailmanmestaruuden vuonna 1994. Nykyään he olivat taitoluistelun valmentajia.

Lentokoneessa ei ollut suomalaisia, kertoo Suomen ulkoministeriö.

Trump syytti

Donald Trump puhui onnettomuudesta. Kuva: EPA-EFE

USA:n presidentti Donald Trumpilla puhui lento-onnettomuudesta televisiossa.

Hän piti hiljaisen hetken uhrien muistolle.

Trump syytti onnettomuudesta lennonjohtajia.

Trumpin mielestä onnettomuus oli myös USA:n entisten presidenttien Joe Bidenin ja Barack Obaman syy.

Trump sanoi, että Bidenin ja Obaman aikana töihin otettiin huonoja lennonjohtajia.

Lentoasema tutkitaan

USA:n lento-onnettomuus tapahtui Ronald Reagan -lentoasemalla.

Se on melkein Washingtonin keskustassa. Siellä on tosi paljon liikennettä.

Edellinen kerta, kun onnettomuus oli lähellä samalla lentokentällä, oli viime keväänä.

Nyt viranomaiset tutkivat, onko lentokentän turvallisuus tarpeeksi hyvä.

Kertaus

Tällä kertaa uutisviikon aihe oli USA:n lento-onnettomuus. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

USA:ssa oli keskiviikkona paha lento-onnettomuus.

Lentokone ja helikopteri törmäsivät. 67 ihmistä kuoli.

Viranomaiset tutkivat nyt, mikä oli onnettomuuden syy.

Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!