Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 28.1.2025

Ikä. Talous. Historia. Sää.

Ikä

Ensin aiheena ikä.

Ikäsyrjintä on Suomessa yleinen ongelma.

Ikäsyrjintää on se, että ihminen ei saa työpaikkaa, koska hän ei ole enää nuori.

Ikäsyrjintä on ongelma monelle yli 55 vuotta vanhalle ihmiselle.

Suomessa joka neljäs yli 55-vuotias on kokenut ikäsyrjintää.

Suomessa ikäsyrjintä on yleinen ongelma.

Jotkut isot työnantajat yrittävät torjua ikäsyrjintää.

Esimerkiksi S-ryhmän kaupat eivät kysy, mikä on työnhakijan ikä.

Posti kouluttaa pomot niin että he tietävät ikäsyrjinnästä enemmän.

Talous

Sitten aiheena talous.

Suomalaiset ajattelevat, että heidän rahatilanne on nyt huono.

Heillä on synkät ajatukset myös koko Suomen taloudesta.

Monet pelkäävät, että työnantaja irtisanoo heidät pian.

Suomalaiset ajattelevat, että rahatilanne on huono.

Siksi ihmiset eivät uskalla ostaa esimerkiksi autoa tai uutta asuntoa.

Ihmiset pelkäävät käyttää rahaa. Se on huono asia Suomen taloudelle.

Historia

Sitten aiheena historia.

Auschwitzin keskitysleiri vapautettiin 80 vuotta sitten.

Maanantaina oli Auschwitzin vapauttamisen muistopäivä.

Maanantaina oli myös kaikkien holokaustin uhrien muistopäivä.

Holokausti tarkoittaa juutalaisten kansanmurhaa toisen maailmansodan aikana.

Auschwitzin keskitysleiri on Puolassa. Saksalaiset rakensivat sen, kun oli toinen maailmansota.

Auschwitzin keskitysleiri vapautettiin 80 vuotta sitten.

Auschwitzissa saksalaiset murhasivat yli miljoona ihmistä. Heistä suurin osa oli juutalaisia.

Sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona sataa. Etelässä on plusasteita.

Sade on vettä, ja maa on märkä. Sade liikkuu pohjoiseen.

Samalla ilma kylmenee, ja sade muuttuu lumisateeksi.

Pohjoisessa ei sada.