Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Selkouutiset | sunnuntai 26.1.2025

Unescon maailmanperintöluettelo

Uutisviikossa kerromme tällä kertaa Unescon maailmanperintöluettelosta.

Suomi ehdottaa, että Alvar Aallon arkkitehtuuri otetaan mukaan luetteloon uudeksi maailmanperintökohteeksi.

Nyt kerromme asiasta lisää.

Alvar Aallon arkkitehtuuri

Alvar Aallon arkkitehtuuria: Finlandia-talo, Paimion parantola ja Villa Mairea. Kuva: AOP, Maija Holma / Alvar Aalto -säätiö

Suomi esittää, että Alvar Aallon arkkitehtuuri lisätään Unescon maailmanperintöluetteloon.

Suomen esityksessä on mukana 13 eri rakennusta tai aluetta, jotka arkkitehti Alvar Aalto on suunnitellut. Mukana ovat esimerkiksi Finlandia-talo ja Kulttuuritalo Helsingissä, Jyväskylän yliopiston Aalto-kampus, Paimion parantola, Sunilan asuinalue Kotkassa ja Villa Mairea Porissa.

Alvar Aalto on Suomen kuuluisin arkkitehti. Hän kuoli vuonna 1976.

Kulttuuria ja luontoa

Maailmanperintökohteita on eniten Italiassa. Tässä niistä yksi: Etna-tulivuori Sisilian saarella. Kuva: IPA / Backgrid

YK:n tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco on pitänyt luetteloa maailmanperintökohteista noin 50 vuoden ajan.

Luetteloon hyväksytään vain ainutlaatuisia kulttuuri- ja luontokohteita. Näitä arvokkaita kohteita halutaan suojella, jotta ne jäävät perinnöksi myös tuleville sukupolville.

Tällä hetkellä maailmanperintöluettelossa on yhteensä noin 1200 kohdetta. Niistä suurin osa on kulttuurikohteita.

Kohteita on yhteensä noin 170 maassa. Eniten maailmanperintöä on Italiassa, noin 60 eri kohdetta.

Maailmanperintöä Suomesta

Petäjäveden vanha kirkko pääsi Unescon maailmanperintöluetteloon vuonna 1994. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Unescon luettelossa on myös suomalaiskohteita. Suomessa on tällä hetkellä 7 maailmanperintökohdetta.

Luettelossa ovat esimerkiksi Suomenlinna, Vanha Rauma ja Petäjäveden vanha kirkko. Merenkurkun saaristo on Suomen ainoa luontokohde Unescon listalla.

Museovirasto uskoo, että myös Alvar Aallon arkkitehtuuri hyväksytään maailmanperintöluetteloon. Ratkaisu asiasta tulee ehkä ensi vuonna.

Kertaus

Uutisviikon aiheena olivat Unescon maailmanperintökohteet. Kerrataan vähän.

Suomi esittää, että Alvar Aallon arkkitehtuuri lisätään Unescon maailmanperintöluetteloon.

Luetteloon hyväksytään ainutlaatuisia kulttuuri- ja luontokohteita, joita halutaan suojella tulevia sukupolvia varten.

Listalla on jo entuudestaan 7 suomalaiskohdetta.

Tämä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas ensi viikolla.