Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 25.1.2025

Työ ja työttömyys

Uutisviikossa puhumme tällä kertaa työstä ja työttömyydestä.

Työpaikan löytäminen voi olla nyt vaikeaa. Avoimia työpaikkoja on tarjolla entistä vähemmän.

Jopa lähihoitajien ja terveydenhuollon ammattilaisten on entistä vaikeampi löytää työtä.

Nyt kerromme asiasta lisää.

Avoimet työpaikat vähenivät

Helsingin työllisyyspalveluiden Kampin toimipiste. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Avoimia työpaikkoja on nyt tarjolla vähemmän kuin ennen.

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo, että joulukuussa oli avoinna yhteensä noin 43 000 työpaikkaa. Se on noin 40 000 vähemmän kuin vuosi sitten.

Uudet avoimet työpaikat ovat vähentyneet lähes kaikissa ammattiryhmissä.

Työpaikkojen määrä ei kasva, koska Suomen talouskasvu on niin heikkoa, sanoo Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen.

Hoitajille on yhä työtä

Työpaikkojen määrä on vähentynyt, mutta jotain työtä kuitenkin löytyy.

Tilastokeskus kertoo, että eniten työtä on tarjolla lähihoitajille ja muille terveydenhuollon työntekijöille.

Avoimet työpaikat terveydenhuollossa ovat kuitenkin vähentyneet viime vuodesta. Rahapulan takia moni hyvinvointialue myös irtisanoo hoitajia ja muita työntekijöitä.

Työtä löytyy myös myyjille ja siivoojille, mutta näilläkin aloilla avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin ennen.

Alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen sanoo, että työpaikkoja löytyy myös tekoälyn osaajille.

Työttömien määrä kasvaa

Rakennusalalla on yhä paljon työttömiä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Kun työpaikkoja on tarjolla entistä vähemmän, työttömien määrä kasvaa.

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoi eilen, että työttömiä oli joulukuun lopussa yli 300 000.

Heistä noin 100 000 on ollut työttömänä yli vuoden.

Työttömänä on myös yhä enemmän ihmisiä, joilla on korkeakoulututkinto.

Kertaus

Uutisviikon aiheena oli tällä kertaa työ ja työttömyys. Kerrataan muutama asia.

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo, että työttömiä oli joulukuun lopussa yli 300 000.

Avoimia työpaikkoja on nyt tarjolla entistä vähemmän.

Uudet avoimet työpaikat ovat vähentyneet lähes kaikissa ammattiryhmissä.

Parhaiten työtä löytyy lähihoitajille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille sekä myyjille ja siivoojille.

Tämä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Kuulemiin!