Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 24.1.2025

ETYJ. Suomen mineraalit. Kolehdit. Sää.

Suomi on ETYJin puheenjohtaja

Suomen puheenjohtajakausi Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyjissä on alkanut. Kausi kestää tämän vuoden.

Suomen tehtävä ei ole helppo. Tärkein syy siihen on Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa.

Ulkoministeri Elina Valtonen uskoo silti, että Etyjillä on mahdollisuuksia. Lisäksi, jos Ukrainaan tulee rauha, Etyjillä saattaa olla rooli sen tarkkailussa.

Suomen puheenjohtajakausi Etyjissä on alkanut.

Etyjin juuretkin ovat Suomessa. Vuonna 1975 järjestettiin Helsingissä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssi. Sen avasi tasavallan presidentti Urho Kekkonen.

Suomessa on paljon tärkeitä mineraaleja

Nyt uutinen mineraaleista Suomessa.

USA:n kiinnostus Suomen mineraaleihin voi kasvaa, kun Donald Trump valittiin uudelleen presidentiksi.

Suomen maaperässä on paljon kriittisiä mineraaleja. USA tarvitsee niitä puolustusteollisuuteen.

Siksi kilpailu pohjoisten alueiden mineraalivaroista on kiihtymässä.

USA:n kiinnostus Suomen mineraaleihin voi kasvaa.

Varsinkin Itä- ja Pohjois-Suomesta löytyy paljon raaka-aineita, joita Trump haluaa.

Puolustusteollisuus ja vihreä siirtymä tarvitsevat esimerkiksi kobolttia, nikkeliä, fosfaatteja, platinaa ja palladiumia. Suomi on EU:n suurin koboltin tuottaja.

Suomi on myös aloittamassa litiumin tuotantoa.

Kolehdin suosio on kasvanut

Sitten kirkosta ja kolehtirahoista.

Suomalaiset antoivat viime vuonna rahaa kolehtiin enemmän kuin aikoihin. Kolehti on vanha kristillinen tapa, jonka suosio on kasvussa.

Kolehdit kerätään kirkossa ja annetaan hyväntekeväisyyteen.

Suomen evankelisluterilaiset seurakunnat keräsivät viime vuonna kolehtituottoja vajaat 9 miljoonaa euroa.

Summa on 2020-luvun korkein.

Yleensä kolehtiin pannaan käteistä rahaa. Monessa kirkossa kolehdin voi maksaa myös kännykällä.