Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 11.1.2025

Itämeren kaapelivauriot

Joulupäivänä Itämerellä meni rikki monta tärkeää kaapelia.

Poliisi epäilee, että laiva, jonka nimi on Eagle S, rikkoi 1 sähkökaapelin ja 4 internet-kaapelia.

Nyt kerromme aiheesta lisää.

Monta kaapelia meni rikki Itämerellä

Edessä Suomen rajavartiolaitoksen laiva. Taustalla Eagle S -laiva. Kuva: Poliisi

Itämerellä on ollut monta kaapelivauriota lyhyessä ajassa.

Viimeksi joulupäivänä siellä meni poikki Estlink 2 -sähkökaapeli ja 4 internet-kaapelia.

Poliisi epäilee, että kaapelit rikkoi laiva, jonka nimi on Eagle S.

Se veti ankkuria meren pohjassa niin, että kaapelit menivät rikki.

Estlink 2 -kaapelissa kulkee sähköä Suomen ja Viron välillä.

Internet-kaapeleissa kulkee internetin tietoliikennettä.

Suomen viranomaiset pysäyttivät Eagle S -laivan nopeasti.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että Eagle S on Venäjän laiva.

Poliisi epäilee Eagle S -laivaa

Eagle S -laiva. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Poliisi epäilee, että Eagle S-laiva on rikkonut Itämerellä Suomen tärkeitä kaapeleita.

Poliisi tutkii asiaa. Siksi Eagle S -laiva ei saa lähteä pois Suomesta.

Laiva on tosi huonossa kunnossa.

Sen kunto on niin huono, että se on vaarallinen, koska sen kyydissä on tosi paljon öljyä.

Kaapelivaurioiden vaikutukset

Sähkön hinta voi vähän nousta. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Estlink 2 -sähkökaapeli ja 4 internet-kaapelia meni jouluna rikki Itämerellä.

Kestää monta kuukautta, kun sähkökaapeli korjataan.

Siksi sähkö voi joskus olla vähän kalliimpaa kuin tavallisesti.

Datakaapelit taas eivät vaikuta tavallisen ihmisen elämään

Nato vartioi

Sotilasliitto Naton tunnus. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Suomi on sotilasliitto Naton jäsen.

Kaapeleiden takia Nato lähettää Itämerelle kaksi laivaa. Laivat vartioivat kaapeleita.

Nato-maat järjestävät myös kokouksen, jossa käsitellään Itämeren turvallisuutta.

Suomi ja Nato epäilevät, että laivat rikkovat Itämeren kaapeleita tahallaan.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että Eagle S on Venäjän laiva.

Kertaus

Tällä kertaa aiheena olivat Itämeren kaapelivauriot. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Joulupäivänä Itämerellä meni rikki monta tärkeää kaapelia.

Poliisi epäilee, että kaapelit rikkoi laiva, jonka nimi on Eagle S.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että Eagle S on Venäjän laiva.

Kaapeleiden takia sotilasliitto Nato lähettää laivat Itämerelle.