Andrew's Selkouutiset Archive

TV | Selkouutiset | keskiviikko 18.12.2024

Käynnit yksityisellä yleislääkärillä. Presidenttiparin joulutervehdykset. Kirkasvalohoito. Torstain sää.

Käynnit yleislääkärillä

Ensin uutinen terveydenhuollosta.

Eläkeläisten yleislääkärikäynnit voivat lisääntyä. Näin arvioi Kelan erikoistutkija.

Hallitus suunnittelee, että käynti yksityisellä yleislääkärillä maksaa yli 65-vuotiaille saman verran kuin käynti terveyskeskuksen yleislääkärillä. Maksu on ensi vuonna 28 euroa.

Jos suunnitelma toteutuu, myös pienituloiset eläkeläiset voivat käyttää yksityisiä lääkäripalveluja.

Siksi eläkeläisten yleislääkärikäynnit ehkä lisääntyvät.

Presidenttiparin joulutervehdykset

Sitten aiheena joulutervehdykset presidenttiparille.

Presidenttipari on saanut joulutervehdykset.

Presidentti Alexander Stubb ja presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubb ottivat joulutervehdykset vastaan tänään presidentin virka-asunnossa.

Tilaisuudessa esiintyi Lucia-neito Daniela Owusu.

Presidentti kannusti Luciaa. Owusu on Suomen ensimmäinen ruskea Lucia, ja hän on saanut paljon rasistisia kommentteja. Se on väärin, Stubb sanoi.

Presidenttipari on saanut joulutervehdykset.

Metsäylioppilaat toivat presidenttiparille joulukuusen.

Presidenttipari sai myös joulukalan. Jouluhauki on vanha perinne.

Kirkasvalohoito

Sitten aiheena kirkasvalohoito.

Kirkasvalohoito auttaa talvimasennukseen.

Näin sanoo sanoo tutkimusprofessori Timo Partonen.

Monet voivat huonosti talven pimeydessä. He väsyvät, lihovat ja nukkuvat huonosti.

Partonen sanoo, että kirkasvalohoito on paras hoito näihin oireisiin.

Kirkasvalohoito siis auttaa talvimasennukseen.

Kirkasvalohoitoa otetaan joka aamu, esimerkiksi puolen tunnin ajan.

Kirkasvalolampun valossa voi vaikka lukea ja syödä aamiaista, mutta suoraan valoon ei ole hyvä katsoa.

Jo 2 viikossa vointi ja uni paranevat.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna sataa. Isossa osassa Suomea sataa lunta. Lunta sataa paljon pohjoisessa.

Pohjoisessa on 5-25 astetta pakkasta. Tuuli saa kylmän tuntumaan pahemmalta.

Etelässä sataa vettä. Lämpötila on vähän plussalla.