Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 10.12.2024

Turvapaikkahakemukset. Nuorisopsykiatria. Katri Helena. Sääennuste.

Syyrialaisten turvapaikkahakemukset

Aluksi uutinen Suomen syyrialaisista.

Suomi on keskeyttänyt syyrialaisten turvapaikkahakemusten päätösten tekemisen.

Syy on Syyrian vallankumous. Tilanne Syyriassa on muuttunut, koska presidentti Bashar al-Assad on syrjäytetty.

Maahanmuuttovirasto Migri haluaa saada lisää tietoa Syyrian tilanteesta, ennen kuin se alkaa taas tehdä turvapaikkapäätöksiä.

Suomi on keskeyttänyt syyrialaisten turvapaikkahakemusten päätösten tekemisen.

Jos tilanne Syyriassa on riittävän turvallinen, turvapaikkojen myöntäminen voi vähentyä.

Suomi-Syyria Ystävyysseura arvioi, että monet syyrialaiset haluavat palata pian sukulaisten ja perheiden luokse. Näin sanoo Maher Al-Masihi, joka on ollut Suomessa 8 vuotta.

“Tämä on meidän kulttuuri, että perheet ovat yhdessä. Iso perhe. Ei ole äiti isä lapset, vaan meidän kulttuuri on että on iso perhe, meidän perhe.”

Nuorisopsykiatrian virtuaalivalmennus

Nyt uutinen nuorisopsykiatriasta.

Nuorisopsykiatriassa on otettu käyttöön virtuaalivalmennus.

Se on uusi tapa auttaa nuoria, joilla on tunne-elämän ongelmia.

Virtuaalivalmennusta kokeillaan Keski-Suomen hyvinvointialueella.

Nuori laittaa virtuaalilasit päähän. Virtuaalimaailmassa nuoret käsittelevät omia tunteita anonyymisti. He esimerkiksi tekevät erilaisia tehtäviä.

Jyväskyläläinen Isabella ei tykkää puhua omista tunteista tavallisessa terapiassa. Hän sanoo, että virtuaalivalmennus on hänelle hyvä.

Nuorispsykiatriassa on otettu käyttöön virtuaalivalmennus.

Se on suunniteltu 13–17-vuotiaille nuorisokotien asiakkaille.

Iskelmälaulaja Katri Helena

Lopuksi kulttuuriuutinen.

Iskelmälaulaja Katri Helena lopettaa esiintymisen.

Katri Helena on esiintynyt yli 60 vuotta.

Katri Helenan levyjä on myyty melkein 2 miljoonaa kappaletta.

Katri Helena esiintyy ensi vuonna yhden kerran. Hän pitää päätöskonsertin Helsingin Olympiastadionilla 16. elokuuta.

Seuraavana päivänä Katri Helena täyttää 80 vuotta.

Iskelmälaulaja Katri Helena lopettaa esiintymisen.

Katri Helenan tunnetuimpia kappaleita ovat esimerkiksi Katson sineen taivaan ja Puhelinlangat laulaa.

Sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona lähes koko maassa on poutaista.

Pohjois-Lapissa sataa vähän lunta.

Aurinko paistaa etelässä ja paikoin maan keskiosassa.

Pohjoisessa ja idässä on pikkupakkasta, muualla on plusasteita.