Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 20.11.2024

Talvimyrsky. Työttömyys. Jalkapallo. Sää.

Talvimyrsky

Ensin uutinen talvimyrskystä.

Suomeen on tullut tämän talven ensimmäinen myrsky. Myrskyn takia ajokeli on huono.

Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa lunta sataa tänään 5-20 senttimetriä.

Kova tuuli nostaa lunta ilmaan, ja liikenteessä kuljettajien on vaikea nähdä hyvin.

Poliisi muistuttaa, että autossa pitää nyt olla talvirenkaat.

Työttömyys

Sitten uutinen työttömyydestä.

Työttömyys kasvaa Suomessa.

Työ- ja elinkeinoministeriö ennustaa, että ensi vuonna 8,5 prosenttia työikäisistä on ilman työtä.

Se tarkoittaa, että työttömiä on ensi vuonna jo yli 300 000.

Työministeri Arto Satonen sanoo, että työttömyys kasvaa huonon taloustilanteen takia.

Huono taloustilanne näkyy esimerkiksi rakennusalalla. Suomessa rakennetaan nyt vähän, ja rakennusalalla on paljon työttömiä.

Työttömyys kasvaa vielä ensi vuonna.

Ministeriö ennustaa, että työttömyys alkaa vähentyä vasta vuonna 2026.

Joillakin aloilla työttömyys vähenee jo aikaisemmin. Esimerkiksi ravintola-alalla odotetaan, että töitä alkaa tulla lisää jo ensi vuoden alussa.

Jalkapallo

Sitten urheilu-uutinen.

Suomi menestyy nuorten jalkapallossa.

Suomi pääsee alle 21-vuotiaiden miesten jalkapallon EM-kisoihin. EM-kisat eli Euroopan mestaruuskisat järjestetään ensi kesänä Slovakiassa.

Suomen paikka EM-kisoissa varmistui eilen, kun Suomi pelasi Norjaa vastaan.

Suomi teki eilen yhden maalin. Maalin tekijä oli Casper Terho.

Edellisessä pelissä Norjaa vastaan Suomi teki 5 maalia. Näin Suomi teki yhteensä 6 maalia. Norja teki yhteensä vain 3 maalia.

Siksi Suomi pääsee ensi kesän EM-kisoihin.

Suomi menestyy nuorten jalkapallossa.

Suomen joukkueen valmentaja Mika Lehkosuo oli tosi iloinen.

Suomen nuoret miehet pelasivat edellisen kerran EM-kisoissa 15 vuotta sitten.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna tuulee kovaa ja lunta sataa melkein koko maassa. Autolla ajaminen voi olla vaarallista.

Pohjois-Lapissa ei sada, ja siellä on paljon pakkasta. Etelässä ja kaakossa on plusasteita.