Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 6.11.2024

USA:n presidentinvaalit. Trumpin henkilökuva. Sää.

Donald Trump voitti vaalit

1. aihe on USA:n presidentinvaali.

USA:n uusi presidentti on Donald Trump. Republikaani Donald Trump voitti presidentinvaalissa demokraattien ehdokkaan Kamala Harrisin.

Trumpin voitto on melko selvä. Hän voitti esimerkiksi Pohjois-Carolinan, Georgian ja Pennsylvanian osavaltioissa.

Donald Trump puhui ihmisille, kun vaalivoitto varmistui. Trump kiitti ihmisiä, jotka tukivat ja kannattivat häntä. Donald Trump sanoi, että hän laittaa nyt USA:n asiat kuntoon.

USA:n uusi presidentti on Donald Trump. Donald Trump aloittaa USA:n presidenttinä tammikuussa.

Useat maailman johtajat onnittelevat Donald Trumpia presidentinvaalien voitosta. Ensimmäisten joukossa Trumpia onnittelivat Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu ja Unkarin pääministeri Viktor Orban.

Myös Suomen presidentti Alexander Stubb onnittelee Trumpia.

Trumpin henkilökuva

Seuraavaksi kerromme tarkemmin Donald Trumpista.

Donald Trump on 78-vuotias. Trump on USA:n historian vanhin presidentti.

Trump oli USA:n presidentti jo kerran aikaisemmin. Hän oli presidentti vuosina 2017–2021.

Donald Trump yritti USA:n presidentiksi myös vuoden 2020 presidentinvaaleissa. Silloin demokraattien Joe Biden voitti vaalit. Trump väitti, että vaali oli epärehellinen.

Donald Trump on 1. USA:n presidentti, jolla on rikostuomio. Oikeus totesi kesäkuussa, että Trump väärensi kirjanpitoa ennen vuoden 2016 presidentinvaaleja.

Donald Trump syntyi New Yorkissa. Hän on liikemies ja entinen televisiotähti. Trump esiintyi kauan USA:n Diili-ohjelmassa.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna torstaina koko maassa on poutaa eli ei sada. Aurinko paistaa länsirannikolla ja paikoin myös pohjoisessa. Enimmäkseen sää on kuitenkin pilvinen. Lämpötila on koko maassa plussan puolella.