Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 7.10.2024

Nordea. Onnettomuus Mäntsälässä. Silakkamarkkinat. Sää.

Nordea

Ensin aiheena Nordea-pankki.

Nordean pankkipalveluissa oli viikonloppuna ongelmia.

Osa pankin asiakkaista ei nähnyt omia tilitietoja verkkopankissa sunnuntaina.

Nordea sanoo, että sunnuntain ongelmien syynä olivat tekniset muutostyöt.

Nordea teki muutostöitä, jotta se voi paremmin estää palvelunestohyökkäykset.

Nordeaa vastaan on tehty palvelunestohyökkäyksiä viime aikoina.

Palvelunestohyökkäyksissä joku on häirinnyt Nordean tietoliikennettä niin paljon, että asiakkaat eivät ole aina päässeet verkkopankkiin.

Nordean pankkipalveluissa on ollut ongelmia.

Nordea kertoi sunnuntaina, että ongelmat on korjattu.

Huijauspuhelut

Poliisi varoittaa ihmisiä huijauspuheluista, joissa kysytään verkkopankkitunnuksia.

Poliisi muistuttaa, että omia pankkitietoja ei pidä antaa kenellekään.

Lisää aiheesta ohjelmassa Uutisviikko selkosuomeksi.

Ohjelma löytyy Yle Areenasta ja osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Onnettomuus Mäntsälässä

Sitten onnettomuusuutinen.

Viikonloppuna tapahtui surullinen onnettomuus.

Onnettomuudessa kuoli 6-vuotias lapsi.

Onnettomuus tapahtui Mäntsälässä, kun 6-vuotias ja 5-vuotias poika kiipesivät rakennustelineille.

Rakennustelineet kaatuivat, ja toinen pojista kuoli. Toinen pojista vietiin sairaalaan.

Silakkamarkkinat

Sitten aiheena Silakkamarkkinat.

Helsingin silakkamarkkinat ovat alkaneet.

Kalastajat myyvät silakkaa Helsingin kauppatorilla.

Silakkamarkkinat järjestetään joka syksy.

Ahvenanmaalainen kalastaja Gerd Bergman osallistui silakkamarkkinoille ensimmäisen kerran jo 40 vuotta sitten.

Silakkamarkkinat ovat vanha tapahtuma. Ensimmäiset silakkamarkkinat järjestettiin Helsingissä melkein 300 vuotta sitten.

Tämän vuoden silakkamarkkinat alkoivat Helsingissä eilen.

Silakkamarkkinat jatkuvat koko viikon.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina sää vaihtelee Suomessa.

Lännessä ja Länsi-lapissa voi sataa, Länsi-Lapissa voi sataa myös lunta. Idässä on poutaa.

Lämpötila on alle 10 astetta. Käsivarressa on pakkasta.