Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 13.9.2024

Yle. Maahanmuuttajat. Habitare. Sääennuste.

Ylen rahoitus

Aluksi uutinen politiikasta.

Eduskuntapuolueet ovat päässeet sopuun Ylen rahoituksen leikkauksista.

Ylen arvonlisävero nousee 10:stä 14:ään prosenttiin.
Siksi Ylen verokulut kasvavat ja toimintaan jää vähemmän rahaa kuin ennen.

Ylen rahoituksen korotukset lopetetaan moneksi vuodeksi. Siksi Ylen rahoitus pienenee, koska kulut nousevat joka vuosi.

Eduskuntapuolueet ovat päässeet sopuun Ylen rahoituksen leikkauksista.

Puolueiden työryhmä neuvotteli asiasta monta kuukautta.

Ylen rahoituksen leikkaukset ovat yhteensä 66 miljoonaa euroa.

Arabiankieliset ja somalinkieliset uutiset

Nyt uutinen mediasta.

Yle aloittaa arabiankieliset ja somalinkieliset uutislähetykset.
Uutiset ovat videoita, joita julkaistaan Ylen sosiaalisen median kanavilla.

Kanavia ovat esimerkiksi YouTube, Instagram ja Facebook.

Videoissa ohjataan myös Ylen nettisivuille ja Yle Areenaan.

Yle aloittaa arabiankieliset ja somalinkieliset uutislähetykset.
Ne alkavat maanantaina 23. syyskuuta.

Tarkoitus on auttaa maahanmuuttajia ymmärtämään suomalaista yhteiskuntaa.

Suomessa asuu noin 40 000 arabiankielistä ja noin 25 000 somalinkielistä ihmistä.

Sisustusmessut

Lopuksi uutinen sisustusmessuista.

Helsingissä on tällä viikolla Habitare-sisustusmessut.
Messuilla esitellään huonekaluja ja sisustamista.

Messuilla voi tutkia erilaisia sisustusmateriaaleja. Remontoiminen kiinnostaa nyt monia suomalaisia.

Minimalistinen eli yksinkertainen tyyli on suosittua. Luonnonmateriaalit kuten kivi, teräs ja puu ovat suosittuja sisustuksessa.

Helsingissä on tällä viikolla Habitare-sisustusmessut.

Keittiöt ovat muuttuneet vuosien aikana paljon.
Moderni keittiö näyttää melkein taideteokselta tai olohuoneelta.

Esimerkiksi tämä on aamiaiskaappi. Kun sulkee kaapin ovet, keittiössä on siistiä.

Sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina lännessä ja pohjoisessa sataa vettä. Vesisateessa lämpötila on alle 15 astetta.

Idässä on lämmintä ja paistaa aurinko. Lämpötila on melkein 25 astetta.