Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 19.8.2024

Nuorten väkivaltarikokset. Rokotukset. Turun uusi musiikkitalo. Kirmulan EM-pronssimitali. Sää.

Nuorten väkivaltarikokset

Ensin aiheena nuorten rikokset.

Nuorten väkivaltarikosten määrä on kasvanut.

Kasvu on jatkunut vuodesta 2020 lähtien.

Erityisesti alle 15-vuotiaat tekevät väkivaltarikoksia enemmän kuin ennen.

Uhrit ovat usein yhtä nuoria kuin rikosten tekijät.

Nuorten väkivaltarikosten määrä on kasvanut.

Tutkija Taina Laajasalo sanoo, että rikoksia tekee vain pieni osa nuorista.

Rikoksia tekevät nuoret, jotka voivat henkisesti huonosti.

Lisäksi nuoret näkevät paljon väkivaltaa sosiaalisessa mediassa, Laajasalo sanoo.

Rokotukset

Sitten aiheena rokotukset.

Rokotuksia saavat tänä vuonna antaa useammat ammattiryhmät kuin ennen.

Esimerkiksi apteekkien henkilökunta sai keväällä oikeuden antaa rokotuksia.

Syynä on se, että viime vuonna koronarokotuksiin oli pitkät jonot.

Nyt rokotuksia saavat antaa useammat ammattiryhmät kuin ennen.

Apteekit odottavat tietoa siitä, millaiset tilat niillä pitää olla rokotuksia varten.

Koronarokotukset on mahdollista aloittaa nopeasti ainakin apteekeissa, joissa jo on terveyspiste.

Turun uusi musiikkitalo

Sitten kulttuuriuutinen Turusta.

Turussa rakennetaan uutta musiikkitaloa.

Musiikkitalo Fuuga nousee Aurajoen rantaan.

Musiikkitaloon tulee 2 salia.

Tässä rakennetaan isoa konserttisalia, johon mahtuu 1300 ihmistä.

Turussa rakennetaan uutta musiikkitaloa.

Rakennus maksaa noin 90 miljoonaa euroa, ja se on valmis 2 vuoden kuluttua.

Suunnistuksen EM-pronssi

Sitten urheilu-uutinen.

Suomen Miika Kirmula on saanut suunnistuksen EM-pronssimitalin.

Kirmula oli kolmas (3.) Euroopan mestaruuskilpailujen miesten pitkällä matkalla.

Pitkän matkan reitti oli noin 14 kilometriä pitkä, ja se oli urheilijoille raskas.

Kirmula oli kilpailun alussa 5 parhaan joukossa, mutta hän nousi sijalle 3 ja sai pronssia.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina sää on poutaista ja kesäistä. Aurinko voi paistaa suuressa osassa maata.

Etelässä ja maan keskiosassa on pilvisempää.

Lämpötila on noin 20 astetta koko maassa.