Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 19.7.2024

Ukrainalaiset Suomessa | USA:n presidentinvaalit | Puukkofestivaali | Sää

Ukrainalaiset Suomessa

Ensin uutinen ukrainalaisista.

Suomessa on yli 70 000 ukrainalaista. He tulivat tänne, koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuonna 2022.

50 prosenttia ukrainalaisista sanoo, että he jäävät ehkä Suomeen kokonaan.

Ukrainalaiset tarvitsevat nykyään erilaista apua kuin sodan alussa.

Suomessa on yli 70 000 ukrainalaista, koska Ukrainassa on sota.

Alussa Ukrainalaisia autettiin käytännön asioissa. He tarvitsivat ruokaa, vaatteita ja esimerkiksi kännykkäliittymän.

Nykyään ukrainalaiset tarvitsevat enemmän henkistä tukea.

He tarvitsevat myös apua työelämän asioissa, esimerkiksi veroilmoituksen tekemisessä.

Iso osa ukrainalaisista myös opiskelee suomen kieltä.

USA:n presidentinvaalit

Sitten uutinen USA:sta.

USA:ssa presidentti Joe Bidenin tulevaisuus näyttää epävarmalta.

Monet USA:laiset toivovat, että Biden ei lähde presidentinvaaleihin.

Monet ajattelevat, että Biden on vaaleihin liian heikossa kunnossa.

Biden on 81-vuotias. Bidenin esiintyminen kertoo, että ikä vaikuttaa häneen. Bidenin muisti ei aina toimi.

USA:ssa presidentti Joe Bidenin tulevaisuus näyttää melko epävarmalta.

Biden sanoo silti, että hän ei aio luopua presidentinvaaleista. Vaalit ovat marraskuussa

Puukkofestivaali

Vielä uutinen kesätapahtumista.

Suomessa on paljon pieniä kesätapahtumia. Yksi sellainen on puukkofestivaali Kauhavalla.

Festivaaleilla on kilpailut puukon heitossa. Kilpailuihin voivat osallistua lapset ja aikuiset.

Kauhavalla järjestetään joka kesä puukkofestivaali.

Siellä on esillä hienoja puukkoja. Ne ovat käsityötaidetta.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna kaakossa sataa vettä ja ukkostaa. Muuallakin voi vähän sataa.

Lämpötila on 20 ja 27 asteen välillä.