Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 7.7.2024

Kuuluisa suomalainen muotoilufirma Aarikka täyttää 70 vuotta.

Uutisviikon aiheena on suomalainen design eli muotoilu.

Kesäkuussa kerroimme Marimekon Unikko-kuviosta, joka täyttää 60 vuotta. Nyt kerromme Aarikasta, joka täyttää 70 vuotta.

Designfirma Aarikka täyttää 70 vuotta

Kaija Aarikka Kööpenhaminan liikkeen edustalla vuonna 1968. Kuva: Gunilla, Ved Bellahøj 4, Tanska Kuva: Gunilla, Ved Bellahøj 4, Tanska

Kuuluisa suomalainen muotoilufirma Aarikka täyttää 70 vuotta.

Aarikan perusti Kaija Aarikka. Hän tarvitsi vuonna 1954 taideopinnoissa juuri oikeat yksityiskohdat. Sellaisia ei löytynyt, joten Aarikka veisti napit itse.

Niistä kiinnostuivat muutkin, ja pian tuotanto laajeni koruihin. Näin muotoilufirma syntyi.

Puukorut ovat muodissa edelleen

Aarikan valikoimissa on edelleen puuhelmikoruja. Kuva: Petteri Bülow / Yle Kuva: Petteri Bülow / Yle

Aarikka tunnetaan parhaiten puutuotteista. Kaija Aarikka alkoi käyttää jo vuonna 1959 kotimaista puuta kuten koivua ja mäntyä.

Kaija Aarikka alkoi kehittää värikkäitä, liikkuvia ja moniosaisia puukoruja. Ne olivat erilaisia kuin aiempi korujen perinne.

Aarikka halusi puukoruihin kirkkaita värejä. Hän halusi, että puun syyt eli puun omat kuviot näkyvät. Aarikka kehitti omassa keittiössä värjäysmenetelmän, joka on vieläkin käytössä.

Värjäysprosessi on edelleen salainen.

Muutakin kuin puuta

Näyttävät hopeasormukset olivat Aarikan valikoimissa 1970-luvulta. Kuva: Jukka Vatanen Kuva: Jukka Vatanen

Aarikan puukorut kiinnostivat myös maailmalla. Ranskalainen muotitalo Dior tilasi vuonna 1955 valikoimiin Aarikan puukoruja.

Aarikka myi myös hopeakoruja, villahuopia ja jopa vaatteita. Puiset lelut tulivat myyntiin 1960-luvun lopulla.

Kaija Aarikka suunnitteli myös oviverhoja, lautasia, tarjottimia ja kynttilänjalkoja.

Aarikan ehkä tunnetuin koriste-esine on Pässi, joita on monenlaisia.

Pässi syntyi vuonna 1973 kasasta puupalloja. Kuva: Petteri Bülow / Yle

70-vuotias Aarikka ja uusi omistaja

Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström Raision myymälässä toukokuussa 2024. Kuva: Samuli Holopainen / Yle

1980-luvulla Aarikka pärjäsi hyvin, koska Suomessa oli nousukausi. Myymälöitä tuli paljon lisää. 1990-luvulla oli talouslama, mutta Aarikka selvisi.

­2000-luvulla taiteellisena johtajana jatkoi Kaija Aarikan tytär Pauliina Aarikka.

Kaija Aarikka kuoli vuonna 2014, ja firma jäi 3 tyttärelle. Vuodesta 2017 Aarikan on omistanut suomalainen Martinex Oy.

Kertaus

Uutisviikon aihe oli suomalainen design eli muotoilu ja Aarikka. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Kuuluisa suomalainen muotoilufirma Aarikka täyttää 70 vuotta. Aarikka tunnetaan parhaiten puukoruista ja puutuotteista.

Niiden värjäysmenetelmä on edelleen salaisuus.

Tämä oli Uutisviikko selkosuomeksi, tavataan taas. Kuulemiin!