Radio | Uutisviikko selkosuomeksi | lauantai 6.7.2024
Saimaannorpan suojelu: Saimaan verkkokalastuskielto on päättynyt
Uutisviikon aiheena on uhanalainen saimaannorppa, joita elää vain Suomessa.
Norppaa yritetään suojella kieltämällä verkkokalastus Saimaa-järvessä alkukesällä. Kielto päättyi tällä viikolla.
Nyt kerromme lisää saimaannorpasta.
Saimaannorppia elää vain Suomessa
Saimaannorppa on hylje, joita elää vain Suomessa. Saimaannorppa elää Itä-Suomessa Saimaassa, joka on Suomen suurin järvi.
Saimaannorppa jäi eristyksiin Saimaaseen noin 8 000 vuotta sitten. Jääkauden jälkeen yhteys Saimaan ja Itämeren välillä katkesi, koska maa alkoi kohota.
Saimaannorppa on harvinainen ja erittäin uhanalainen laji eli vaarassa hävitä. Saimaannorpan suurin uhka on verkkokalastus.
Saimaan verkkokalastuskielto päättyi
Saimaannorppaa on yritetty suojella rajoittamalla verkkokalastusta Saimaalla. Jokavuotinen verkkokielto Saimaan rajoitusalueella alkoi huhtikuun puolivälissä ja päättyi kesäkuun lopussa.
Kalanpyydykset ovat saimaannorpille suurin vaara. Saimaannorppia kuolee joka vuosi, kun ne uivat verkkoon tai katiskaan, joka ei ole turvallinen norpalle.
Siksi luontojärjestö WWF toivoo, että verkolla ei kalasteta heinäkuussakaan.
WWF:n Suomen ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen sanoo, että norppia kuolee verkkoihin nimenomaan heinäkuussa, kun rajoitukset päättyvät.
Verkot ja katiskat ovat vaarallisia kaikkina vuodenaikoina
Verkot ovat saimaannorpalle vaarallisia ympäri vuoden. Norppien ystävä kalastaa pyydyksillä, jotka ovat norpalle turvallisia.
Kalastuslaki sanoo, että pyydykseen kuolleesta norpasta pitää aina ilmoittaa Metsähallitukselle.
Kaikki eivät kuitenkaan tee ilmoitusta. Siksi jokainen norpan hukkuminen verkkoon ei tule tietoon.
Saimaannorppa tarvitsee edelleen suojelua
Saimaannorppien määrä on nykyisin noin 480. Norppa katosi välillä kokonaan muun muassa Pohjois-Saimaalta.
Suojelutyöstä huolimatta saimaannorppa on edelleen erittäin uhanalainen.
Verkkokiellon lisäksi ihmiset auttavat norppaa talvella. Saimaan jäälle on tehty lumesta kinoksia. Ne ovat norpan talvipesiä, joihin se synnyttää poikasen eli kuutin.
Saimaannorpan kuutit syntyvät helmi–maaliskuussa.