Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | torstai 4.7.2024

Puoluekannatus. Nato. Maarit. Sääennuste.

Puoluekannatus

Aluksi uutinen politiikasta.

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Suosituin puolue on kokoomus. Kokoomusta kannattaa yli 21 prosenttia suomalaisista. Kokoomus on hallituspuolue ja pääministeripuolue.

Toiseksi suosituin puolue on SDP. SDP:n kannatus on runsaat 20 prosenttia. SDP on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa.

Sekä Kokoomuksen että SDP:n suosio on laskenut hieman.

Kolmanneksi suosituin puolue on perussuomalaiset. Sen kannatus on reilut 15 prosenttia.

Neljänneksi suosituin puolue on keskusta ja viidenneksi suosituin puolue on vasemmistoliitto.

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Eniten nousua on vasemmistoliiton kannatuksessa.

Nato Suomessa

Nyt uutinen Suomen Nato-politiikasta.

Suomi toivoo Naton läsnäoloa Suomessa.

Suomi valmistautuu ensi viikon Nato-kokoukseen.

Suomella on Natolle viesti. Suomi toivoo, että Suomessa on USA:n ja muiden Nato-maiden sotilaita.

Suomen kanta on uusi. Aiemmin Suomi luotti omaan puolustukseen.

Puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo, että tilanne on muuttunut, koska Venäjä on arvaamaton.

“Tiedetään, että Venäjä on arvaamaton. Ja meno valitettavasti synkkenee.”

Venäjä käy sotaa Ukrainassa. Samalla Venäjä rakentaa suhteita liittolaisiin. Siksi Suomi toivoo Naton läsnäoloa.

Maarit

Lopuksi uutinen kulttuurista.

Yle on tehnyt audiodraaman muusikko Maarit Hurmerinnasta.

Audiodraama on ääninäytelmä.

Maaritia näyttelee Oona Airola. Aviomies Sami Hurmerintaa näyttelee Olavi Uusivirta.

Maarit ja Sami ovat tyytyväisiä näyttelijävalintoihin.

Maaritin ura on kestänyt yli 50 vuotta. Maaritin tunnetuin kappale on Jäätelökesä.

Yle on tehnyt audiodraaman muusikko Maarit Hurmerinnasta.

Sitä voi kuunnella Yle Areenasta ja Radio Suomesta.

Sää

Vielä sääennuste.

Sää on sateista.

Perjantaina tulee sateita lähes koko maassa. Eniten sataa idässä.

Lämpötila on 15 ja 20 asteen välillä.

Tuuli voi olla etelässä kovaa.

Perjantaina Illalla etelässä paistaa aurinko.