Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 28.6.2024

USA:n vaaliväittely. Lastensairaalan perhekaverit. Junaliikenne. Sää.

Vaaliväittely

Ensin uutinen ulkomailta.

USA:ssa on ollut tärkeä vaaliväittely.

Vaaliväittelyssä olivat mukana presidentti Joe Biden ja entinen presidentti Donald Trump.

He ovat todennäköiset ehdokkaat USA:n presidentinvaaleissa marraskuussa.

Biden menestyi vaaliväittelyssä huonosti. Hän oli flunssainen ja väsynyt.

Trump menestyi vaaliväittelyssä paremmin. Hänellä oli enemmän energiaa kuin Bidenilla.

USA:ssa oli tärkeä vaaliväittely.

Vaaliväittely on huolestuttanut demokraatit. Demokraattipresidentti Biden näytti siltä, että hän on liian vanha jatkamaan presidentin tehtävässä.

Trumpista on tulossa republikaanien presidenttiehdokas, ja vaaliväittelyn perusteella hänellä on hyvät mahdollisuudet voittaa vaalit.

Perhekaverit

Sitten aiheena vapaaehtoistyö.

Uudessa lastensairaalassa Helsingissä on vapaaehtoisia perhekavereita.

Perhekaverit auttavat sairaalan perheitä.

2-vuotias Akseli on vakavasti sairas, ja vanhemmat ovat Akselin luona koko ajan.

He voivat kuitenkin pitää pienen tauon, kun perhekaveri tulee käymään Akselin luona.

Uudessa lastensairaalassa on noin 100 vapaaehtoista perhekaveria.

Yksi heistä on Mohamad Faraj. Faraj on kokki, mutta hän tykkää tehdä myös vapaaehtoistyötä.

Se palkitsee, kun mä näen, että lapsi nauraa ja hymyilee.

Junaliikenne

Sitten aiheena junaliikenne.

Junaliikenne Turun ja Helsingin välillä meni poikki tällä viikolla. Syynä ovat ratatyöt.

Junat Turun ja Helsingin välillä korvataan busseilla. Junaliikenne alkaa uudelleen heinäkuun lopulla.

Matkustajat ovat suhtautuneet tilanteeseen rauhallisesti.

(Anna-Marie Minhof, Salo)

Ihan tyytyväinen oon, että Turkuun kummiskin pääsi. Kun tuli viestejä just ennen, oisko ollut 3 päivää sitten tullut viesti, että miten nämä bussit kulkee.

(Kaisu Karttunen, Australia)

Meillä on koira mukana, että se oli vähän harmi, kun junassa on yleensä vähän mukavampi, kun hän voi vähän juoksennella siellä lattialla. Mut ei se haittaa.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina Suomessa sataa. Lämpötila laskee sateiden aikana 20 asteeseen.

Idässä ja Lapissa lauantaina päivällä voi olla vielä hellettä.

Sateen mukana voi olla voimakkaita ukkospuuskia.