Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | keskiviikko 19.6.2024

Käännytyslaki. Ennallistaminen. Vuoden pakolainen. Sääennuste.

Käännytyslaki

Aluksi uutinen käännytyslaista.

Perustuslakivaliokunta on saanut valmiiksi lausunnon käännytyslaista.

Käännytyslailla voidaan estää turvapaikanhaku Suomen rajalla.

Lakia voidaan käyttää, jos esimerkiksi Venäjä alkaa lähettää Suomen rajalle siirtolaisia.

Perustuslakivaliokunta sanoo, että käännytyslaki voidaan hyväksyä, kun siihen tehdään joitakin tarkennuksia.

Valiokunta haluaa, että ihmisellä pitää olla mahdollisuus tehdä valitus käännytyksestä.

Perustuslakivaliokunta on saanut valmiiksi lausunnon käännytyslaista.

Monet oikeusasiantuntijat sanovat, että laki on ristiriidassa ihmisoikeussopimusten kanssa.

Lain hyväksymisestä päättää eduskunta.

EU:n ennallistamisasetus

Nyt uutinen EU-politiikasta.

Tämä on vanha suo Hämeenlinnan Evolla.

Suossa oli ojia, että suo kuivuu. Ojat on poistettu. Suo on ennallistettu suoksi.

EU:n ympäristöministerit ovat hyväksyneet kiistellyn ennallistamisasetuksen.

Asetus hyväksyttiin tiukalla äänestyksellä. Esimerkiksi Suomi äänesti vastaan. Suomen hallitus on arvioinut, että ennallistaminen on Suomelle tosi kallista.

EU:n ympäristöministerit ovat hyväksyneet kiistellyn ennallistamisasetuksen.

Vuoden pakolainen

Lopuksi uutinen vuoden pakolaisesta.

Vuoden pakolainen on Sa Myer Oo.

Hän syntyi pakolaisleirillä Thaimaassa. San perhe on kotoisin Myanmarista. Perhe kuuluu karen-vähemmistöön, jota sorretaan.

Sa Myer Oon lapsuudessa oli köyhyyttä ja pelkoa.

“Oli paljon köyhyyttä ja oli turvatonta, pelkoa. Edelleenkin musta tuntuu, että se pelko seuraa muo.”

Suomessa San perhe asui ensin Hangossa.

Siellä Sa tunsi ensimmäistä kertaa, että on turvallista.

Nyt Sa Myer Oo asuu Vaasassa. Hän opiskelee sosionomiksi.

Sa kokee, että hän on saanut arvokkuuden takaisin Suomessa. Sa on kiitollinen Suomelle ja suomalaisille.

“Täällä mä oon saanut oppia tosi paljon elämästä, itsestäni, olen saanut mun arvokkuuden takaisin.”

Vuoden pakolainen on vaasalainen Sa Myer Oo.

Valinnan teki Suomen Pakolaisapu ry.

Sää

Vielä sääennuste.

Torstaina etelässä ja lännessä on poutaa, muualla voi sataa.

Päivä on pilvinen.

Lämpötila on 15 ja 20 asteen välillä. Lapissa lämpötila voi olla alle 10 astetta.