TV | Selkouutiset | perjantai 7.6.2024
Eurovaalit. Korot. Yleisurheilun EM-kisat. Sää.
Ylen eurovaalitentti
Aluksi uutinen politiikasta.
Euroopan parlamentin vaalit eli eurovaalit pidetään sunnuntaina.
Eduskuntapuolueiden puheenjohtajat tapasivat eilen Ylen vaalitentissä.
He keskustelivat tiukasti esimerkiksi EU:n rahankäytöstä.
Ranska ja Viro ovat ehdottaneet, että EU perustaa puolustusrahaston, josta voidaan aseistaa Ukrainaa.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoi, että poliitikkojen on vaikea valvoa EU:n rahankäyttöä, koska rahaa menee tosi moniin asioihin.
Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen sanoi, että Ukrainan auttamiseen ja Euroopan maiden puolustamiseen tarvitaan verovaroja.
SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman sanoi, että EU:lle pitää saada uusia omia tuloja.
Eduskuntapuolueiden puheenjohtajat keskustelivat tiukasti EU:n rahankäytöstä Ylen vaalitentissä.
Eurovaalit ovat sunnuntaina.
Korkojen lasku
Nyt uutinen taloudesta.
Korot alkavat laskea. Euroopan keskuspankki EKP on päättänyt alentaa ohjauskorkoja.
Talletuskorko laskee 4 prosentista 3,75 prosenttiin. Muutos tulee voimaan 12. kesäkuuta.
Asiasta kertoi torstaina Euroopan keskuspankin johtaja Christine Lagarde.
Euroopan keskuspankki EKP on päättänyt alentaa ohjauskorkoja.
Tieto on hyvä tavallisille ihmisille. Se tarkoittaa, että taloustilanne paranee. Näin sanoo Osuuspankkiryhmän pääekonomisti Reijo Heiskanen.
“Suomalaisen kotitalouden kannalta tämä viesti oli siinä mielessä hyvä. Talouden näkymä on tasapainoinen, inflaatio hidastuu, talous voi elpyä ja korkoa voidaan vähitellen laskea.”
Yleisurheilun EM-kisat
Lopuksi uutinen urheilusta.
Yleisurheilun Euroopan-mestaruuskisat ovat alkaneet. EM-kisat alkoivat perjantaina aamulla Roomassa Italiassa.
Kisoihin osallistuu Suomesta melkein 70 urheilijaa.
Yksi heistä on seiväshyppääjä Wilma Murto.
Murto loukkasi keväällä akillesjänteen. Siksi hän on kilpaillut tänä kesänä vasta yhden kerran.
Murto sanoo, että hänellä on kisoihin hyvä tunnelma.
“Kyllä mulla ihan sellainen kilpailukykyinen fiilis on.”
Yleisurheilun EM-kisat ovat alkaneet Roomassa.
Wilma Murto aloittaa kilpailun lauantaina.
Sää
Vielä sääennuste.
Lauantaina sataa välillä, etenkin lännessä. Lapissa paistaa paikoin aurinko.
Lämpötila on 15 ja 20 asteen välillä.