Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | torstai 6.6.2024

Eurovaalikannatus. Alkoholilaki. Naton pääsihteeri.

Puolueiden eurovaalikannatus

Aluksi uutinen politiikasta.

Yle on kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat eurovaaleissa.

Suosituin puolue on Kokoomus, jota kannattaa yli 20 prosenttia suomalaisista.

Toiseksi suosituin puolue on SDP, jota kannattaa yli 19 prosenttia suomalaisista.

Kolmanneksi suosituin puolue on perussuomalaiset, jota kannattaa yli 16 prosenttia suomalaisista.

Yle on kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat eurovaaleissa.

Vastauksista voidaan päätellä, että kokoomus, SDP ja perussuomalaiset saavat europarlamenttiin 1 edustajan lisää. Myös vasemmistoliitto saa ehkä 1 paikan lisää.

Vastauksista voidaan päätellä, että vihreät menettää 2 paikkaa ja RKP menettää paikan eli RKP jää ilman euroedustajaa.

Eurovaalien vaalipäivä on Suomessa ensi sunnuntaina.

Alkoholilaki

Nyt uutinen alkoholilaista.

Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain muutoksen.

Muutosta kannatti 102 kansanedustajaa ja sitä vastusti 80 kansanedustajaa.

Uusi laki tuo kauppoihin vahvempia oluita ja siidereitä kuin aiemmin.

Hallituspuolue kristillisdemokraatit äänesti uutta lakia vastaan. Kristillisdemokraatit ei tykkää, että alkoholin myyntiä helpotetaan.

Eduskunta on hyväksynyt alkoholilain muutoksen.

Jatkossa kaupoissa saa myydä juomia, joiden alkoholipitoisuus on jopa 8 prosenttia. Vanha raja on on 5,5 prosenttia.

Muutos koskee oluita, siidereitä ja viinejä. Muutos ei koske juomasekoituksia kuten esimerkiksi lonkeroa.

Laki tulee voimaan ehkä jo lähipäivinä.

Naton pääsihteerin vierailu

Lopuksi uutinen Naton pääsihteerin vierailusta Suomessa.

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg saapui vierailulle Suomeen keskiviikkona.

Presidentti Alexader Stubb otti Stoltenbergin vastaan presidentin virka-asunnolla Helsingissä.

Stoltenberg vierailu on ensimmäinen Suomen Nato-jäsenyyden aikana.

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg on vieraillut Suomessa.

Tänään torstaina Stoltenberg on tavannut Suomen sotilasjohtoa. Stoltenberg ja presidentti Stubb pitivät myös yhteisen lehdistötilaisuuden.

Sää

Vielä sääennuste.

Helteet päättyvät. Sadekuuroja tulee eri puolilla Suomea, etelässä voi myös ukkostaa.

Paikoin on myös aurinkoista.