Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 27.5.2024

Valkeakosken suru. Stubb Virossa. Internet. Sää.

Valkeakosken suru

Ensin menemme Valkeakoskelle.

Valkeakoskella ihmiset surevat tyttöä, joka kuoli viikonloppuna rikoksen uhrina.

Valkeakoskella on tänään suruliputus, ja kaupungin kouluissa on järjestetty hiljainen hetki.

Koulut tarjoavat nuorille myös keskusteluapua.

Ihmiset surevat tyttöä, joka kuoli viikonloppuna rikoksen uhrina.

Tyttö löydettiin lauantaina kuolleena metsästä. Hän oli 15-vuotias.

Poliisi on ottanut kiinni miehen, joka ehkä raiskasi ja tappoi tytön. Mies on 19-vuotias suomalainen.

Poliisi sanoo, että tapaus on tosi harvinainen. Vakava väkivalta näin nuoria tyttöjä kohtaan ei ole Suomessa tavallista.

Stubb Virossa

Sitten uutinen presidentti Stubbista.

Presidentti Alexander Stubb on aloittanut valtiovierailun Virossa.

Viron presidentti Alar Karis otti Suomen presidenttiparin vastaan Tallinnassa Vapaudenaukiolla.

Siellä presidentti Stubb myös laski seppeleen Viron vapaussodan muistomerkille.

Presidentti Alexander Stubb aloitti valtiovierailun Virossa tänään.

Vierailun teemoja ovat esimerkiksi turvallisuus ja puolustus.

Suomi ja Viro tekevät paljon puolustusyhteistyötä, nyt kun myös Suomi on puolustusliitto Naton jäsen.

Presidentti Stubbin valtiovierailu Virossa kestää 3 päivää.

Internet

Sitten aiheena internet.

Internet lisää ihmisten hyvinvointia.

Näin sanoo apulaisprofessori Matti Vuorre. Hän on toinen suuren kyselytutkimuksen tekijöistä.

Vuorre sanoo, että ihmiset voivat paremmin, jos heillä on ainakin mahdollisuus käyttää internetiä.

Internet siis lisää ihmisten hyvinvointia.

Yksi syy on se, että internetissä on helppo hoitaa asioita.

Hyviä esimerkkejä ovat nettipankki ja hoitajien etävastaanotot.

Sää

Vielä sääennuste.

Maan etelä- ja keskiosassa sää on poutaista ja aurinkoista.

Idässä voi tulla yksittäisiä sadekuuroja. Lapissa ukkostaa.

Lämpötila on maan etelä- ja keskiosassa yli 25 asteen, pohjoisessa 15-25 astetta.