Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | torstai 23.5.2024

Eurovaalitentti. Pörssi. Urheilu. Sää.

Eurovaalitentti

Ensin aiheena ovat eurovaalit.

Eilen keskiviikkona Ylen eurovaalitentissä olivat mukana 3 suurimman eduskuntapuolueen puheenjohtajat. Tentissä oli kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra ja SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman.

He keskustelivat esimerkiksi siitä, millaista yhteistyötä eri poliittiset ryhmät voivat tehdä Euroopan parlamentissa.

Puheenjohtajat olivat vähän eri mieltä siitä, voiko Euroopan parlamentissa tehdä yhteistyötä esimerkiksi poliittisen laitaoikeiston kanssa.

Eurovaalit ovat kesäkuussa. Vaalipäivä on 9. kesäkuuta.

Pörssi

Nyt uutisen aiheena on pörssi.

Osakkeiden arvo on noussut Helsingin pörssissä alkukesän aikana. Osakkeiden pitkä lasku loppui. Syynä on, että teollisuudella menee nyt paremmin kuin aikaisemmin.

Keskuspankit ehkä laskevat pian korkoja. Tämä saa ihmiset sijoittamaan rahaa osakkeisiin.

Osakkeiden arvo on noussut Helsingin pörssissä. Asiantuntija uskoo, että Helsingin pörssin nousu jatkuu. Hän arvioi, että suomalaisten osakkaiden arvo nousee.

Urheilu

Seuraavaksi urheilua.

Jääkiekon MM-kisoissa Suomi pelaa torstaina illalla Ruotsia vastaan. Suomen pelit ovat menneet kisoissa huonosti, ja siksi Ruotsi on ottelussa suosikki. Ottelun voittaja pääsee kisoissa 4 parhaan joukkoon.

Jalkapallossa italialainen Atalanta voitti keskiviikkona illalla Eurooppa-liigan mestaruuden. Atalanta voitti loppuottelussa saksalaisen Leverkusenin, jossa pelaa suomalainen maalivahti Lukas Hradecky. Hän ei kuitenkaan pelannut keskiviikon ottelussa.

Sää

Vielä sääennuste.

Sää on enimmäkseen aurinkoinen ja lämmin. Lännessä tulee sade- ja ukkoskuuroja. Myös Lapissa tulee sadekuuroja perjantain aikana.