Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | tiistai 21.5.2024

Eurovaalitentti. Hakaniemensilta. Jääkiekon MM-kilpailut. Sää.

Eurovaalitentti

Ensin aiheena eurovaalit.

Ylen eurovaalitentit ovat alkaneet.

Eilen eurovaalitentissä olivat mukana RKP:n, kristillisdemokraattien ja Liike Nytin puheenjohtajat.

He keskustelivat esimerkiksi siitä, miten EU eli Euroopan unioni tekee päätöksiä.

Nykyään myös turvallisuuspolitiikasta päätetään EU:ssa niin, että kaikkien EU-maiden pitää olla asiasta samaa mieltä.

Se on kristillisdemokraattien Sari Essayahin ja Liike Nytin Harry Harkimo mielestä hyvä asia.

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson toivoo, että tulevaisuudessa EU-maiden enemmistön tuki riittää turvallisuuspolitiikan päätöksiin.

Ylen eurovaalitentit alkoivat eilen, ja ne jatkuvat tänään ja huomenna.

Mukana on aina 3 eri puolueen puheenjohtajat.

Eurovaalit ovat kesäkuussa.

Hakaniemensilta

Sitten uutinen Helsingistä.

Uusi Hakaniemensilta on otettu käyttöön.

Silta avattiin liikenteelle eilen. Sillan rakentaminen kesti 3 vuotta.

Seuraavaksi vanha Hakaniemensilta puretaan. Se on yli 60 vuotta vanha.

Uusi Hakaniemensilta otettiin käyttöön eilen.

Rakennustyöt Hakaniemen alueella kuitenkin jatkuvat.

Hakaniemi muuttuu ja uudistuu paljon lähivuosina.

Jääkiekon MM-kilpailut

Sitten urheilua.

Suomi voitti eilen Tanskan jääkiekon MM-kilpailuissa eli maailmanmestaruuskilpailuissa.

Suomi voitti Tanskan 3 - 1. Hannes Björninen teki Suomen ensimmäisen maalin.

Suomen muut maalintekijät olivat Rasmus Rissanen ja Pekka Jormakka.

Suomi siis voitti eilen Tanskan jääkiekon MM-kilpailuissa.

Suomi hävisi edelliset pelit Kanadaa ja Itävaltaa vastaan.

Siksi voitto Tanskasta oli Suomelle tosi tärkeä.

Sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona sää lämpenee ja aurinko paistaa monin paikoin.

Lämpötila on 18 - 24 astetta, pohjoisessa 10 - 16 astetta.