Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | perjantai 17.5.2024

Ministerien turvallisuus. Rautatientorin metroasema. YKI-harjoitustehtäviä. Sää.

Ministerien turvallisuus

Ensin uutinen ministerien turvallisuudesta.

Slovakian pääministeriä ammuttiin keskiviikkona, ja nyt myös Suomessa kiinnitetään paljon huomiota ministerien turvallisuuteen.

Suomalaiset ovat tottuneet siihen, että ministerit liikkuvat ihmisten joukossa vapaasti.

Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja Ahti Kurvinen kuitenkin kertoo, että myös Suomen hallituksen ministerit ovat saaneet viime aikoina enemmän uhkauksia kuin ennen.

Siksi ministerit ovat jopa peruneet osallistumisia tilaisuuksiin.

Rautatientorin metroasema

Sitten uutinen Helsingin metrosta.

Rautatientorin metroasema on kesällä suljettu.

Syynä on remontti, jolla metroaseman paloturvallisuutta parannetaan.

Rautatientorin metroasema suljetaan kesäkuun 3. päivä.

Sen jälkeen metrojunat kulkevat Espoosta vain Kamppiin asti ja Itä-Helsingistä vain Helsingin yliopistolle asti.

Kampin ja Helsingin yliopiston metroasemien välillä matkustajat voivat kulkea raitiovaunuilla.

Rautatientorin metroasema avataan uudelleen syyskuun alussa.

YKI-harjoitustehtävät

Lopuksi vielä tietoa Ylen uudesta suomen kielen oppimispaketista. Sen avulla voit harjoitella YKI-testiä varten.

Oppimispaketissa on tekstin ymmärtämisen ja puheen ymmärtämisen tehtäviä.

Voit tehdä tehtävät puhelimella. Toimi näin:

- Kirjoita hakukoneeseen sanat yle yki, ja tulet tälle sivulle.

- Valitse listalta aihe, esimerkiksi Minä ja taustani.

- Pane ääni päälle.

- Nyt voit tehdä tehtäviä.

Tehtäviä on monesta eri aihepiiristä, kertoo Yle Oppimisen tuottaja Anna-Leena Lappalainen.

- Aihepiirejä ovat esimerkiksi työ, koti ja asuminen, kauppa ja palvelut.

- Taitotaso on B1, ja käyttäjällehän näiden tehtävien suorittaminen on ilmaista.

Sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina on aurinkoista ja kesäisen lämmintä, Lapissa tulee paikoin sade- tai ukkoskuuroja.

Lämpötila on pääosin 19 - 25 astetta, lännessä on lämpimintä.