Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

TV | Selkouutiset | maanantai 29.4.2024

Kansanedustaja Timo Vornanen. Turistit. Jääkiekon Suomen mestari. Sää.

Kansanedustaja Timo Vornanen

Ensin uutinen kansanedustajasta.

Poliisi epäilee, että perussuomalaisten kansanedustaja Timo Vornanen on tehnyt rikoksen.

Poliisi pidätti kansanedustaja Vornasen yöllä viime viikon perjantaina.

Vornasella oli riita ravintolassa Helsingin keskustassa.

Ravintolan ulkopuolella Vornanen osoitti muita ihmisiä pistoolilla ja ampui maahan. Kukaan ei loukkaantunut.

Poliisi sanoo, että Vornanen oli humalassa.

Poliisi epäilee, että perussuomalaisten kansanedustaja Timo Vornanen on tehnyt rikoksen.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoo, että asia on järkyttävä.

Poliisi tutkii tapahtumia, ja sitten syyttäjä alkaa tutkia tapahtumia. Sen jälkeen voi alkaa oikeudenkäynti.

Turistit

Sitten uutinen turisteista.

Suomessa käy turisteja paljon vähemmän kuin ennen. Suomessa käy turisteja 20 prosenttia vähemmän kuin 5 vuotta sitten.

Turistien määrä on vähentynyt etenkin siksi, että venäläiset eivät saa enää tulla Suomeen. Syy on se, että Venäjä käy sotaa Ukrainassa.

Suomessa käy turisteja paljon vähemmän kuin ennen. Esimerkiksi Aasiasta tulee vähemmän turisteja.

Syy on se, että lennot Aasiasta Suomeen kestävät nykyään tosi pitkään, koska Venäjä ei anna lentokoneiden lentää Venäjän yli.

Se on iso ongelma matkailu-firmoille.

Jääkiekon Suomen mestari

Sitten uutinen jääkiekosta.

Jääkiekkojoukkue Tappara on voittanut jääkiekon Suomen mestaruuden.

Tappara voitti mestaruuden jo kolmannen kerran peräkkäin.

Finaalissa eilen sunnuntaina Tappara voitti Lahden Pelicans -joukkueen 3 - 0.

Edellisen kerran mestaruuden voitti kolme kertaa peräkkäin Turun Palloseura vuosina 1999, 2000 ja 2001.

Tappara on voittanut jääkiekon Suomen mestaruuden.

Tappara on vanha tamperelainen jääkiekkoseura. Se on voittanut jääkiekon Suomen mestaruuden 20 kertaa.

Sää

Vielä sääennuste.

Etelässä paistaa monessa paikassa aurinko. Pohjoisessa voi sataa vähän vettä tai räntää.